Ökad produktion i USA

Lästid
2 min
Publicerad
15 februari 2008
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods planerar att investera runt 93 miljoner kronor i Hollandtown, företagets hårdostysteri i USA. På sikt ska produktionskapaciteten mer än fördubblas. Mejeriet i Hollandtown, Wisconsin, kommer under 2008 och 2009 att få en tillbyggnad som ska rymma en saltanläggning, troligtvis från avvecklade Aars Mejeri i Danmark, samt två förpackningslinjer. Vi har de senaste åren visat att vi kan skapa ökad tillväxt i USA. För att utveckla den här positiva trenden investerar vi ytterligare i verksamheten, säger Tim Ørting Jørgensen, chef för Arla Foods internationella marknader. För att förbättra produktionsflödet och öka kapaciteten från 8 000 till 10 000 ton ska delar av anläggningen renoveras. Investeringen är på cirka 37 miljoner kronor och har nyligen godkänts av Arla Foods styrelse. Satsningen är tänkt att därefter fortsätta med ytterligare investeringar. Ambitionen är att mejeriet ska ha en produktionskapacitet på 20 000 ton om fyra-fem år. – Kombinationen av lokal tillverkning och import har visat sig vara lyckad. Att vi kan erbjuda båda delar gör att handeln tar oss på allvar. Och genom en fortsatt satsning tror vi på att kunna bidra ytterligare till koncernens intjäning. Samtidigt är det här ett fantastiskt besked att kunna ge till våra duktiga, trogna medarbetare på mejeriet, säger Andrew Simpson, chef for Arla Foods USA. Arla Foods har haft licensproduktion i Hollandtown, Wisconsin, sedan 1997. I början av 2006, då mejeriet var konkurshotat, köpte Arla Foods anläggningen och driver nu produktionen i egen regi. Under 2007 ökade försäljningen av hårdostar tillverkade i Hollandtown med 19 procent. Den totala försäljningen i USA, inklusive import, var 13 500 ton under 2007. Förutom mejeriet i Wisconsin har Arla Foods produktion i Michigan där det tillverkas dessertost (mould cheese). Dofino på prov hos Wal-Mart Samtidigt har den världsomspännande amerikanska supermarketkedjan Wal-Mart intresserat sig för Arla Foods amerikanska sortiment med hårdostar under varumärket Dofino. Ostarna ska nu säljas på prov i utvalda butiker. - Det är en stor möjlighet för oss. Vi har Wal-Mart som kund sedan tidigare, men det här innebär ett genombrott för vår färdigskivade ost, säger Lau Andersen, produktchef på Arla Foods i USA. Wal-Mart är världens största supermarketkedja och har 4 000 butiker i USA. Under testperioden kommer Dofino att finns på hyllorna i omkring 700 butiker i mellanvästern. Lanseringen omfattar ett urval av olika typer av hårdostar i paket om åtta ounces, det vill säga 227 gram. Ostarna produceras lokalt i USA och säljs under varumärket Dofino. För mer information: Tobias Wåhlén, chef extern kommunikation tel: +46 (0)8 789 51 41 mobil: +46 (0)70 899 51 41 e-post: tobias.wahlen@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,6 miljarder kilo och en omsättning på cirka 55,9 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 9 400 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i elva länder och har försäljningskontor i 24 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76