Kelda storsatsar 2008 på expansiv marknad

Lästid
2 min
Publicerad
20 januari 2008
Kontakter:
Presskontakt

2008 blir förändringens år för Kelda soppor och såser. Syftet är att fortsätta driva kategorin och inspirera konsumenterna. Stora produktionsinvesteringar har gjorts för att inom Kelda erbjuda nästa generations soppor och såser. I butik kommer konsumenterna från vecka 6 att mötas av ny design, nya storlekar, nya namn, nya produkter och en ny produktkategori. Kelda tar även steget in på foodservice marknaden.

Efterfrågan på enklare matlagning till vardags har gett såsen – men även soppan – en centralare plats i butiker och kök. Det skall vara enkelt och gå snabbt att laga mat som fyller näringsbehovet och kittlar smaklökarna. Idag lägger vi i snitt 15 minuter på matlagningen en vardagskväll, och det ställer krav på produkterna. I Sverige ökar försäljningen av våta, färdiga produkter och Kelda är marknadsledande i båda segmenten. Kelda som varumärke har även blivit ett begrepp för det som kallas komponentmat – värma, tillsätta och blanda. På tio år har försäljningen av sås fördubblats, och idag säljs årligen cirka 11 000 liter våta såser och 12 000 liter våta soppor. Procentuellt står våta såser och soppor för knappt 50 % av den totala volymen och 70 % i värdeandel.

Nyheter vecka 6, 2008
Ny design och nya namn
Hela sortimentet får en modern och inspirerande design. Sopporna och såserna får även lekfulla engelska produktnamn med svensk beskrivning. Detta då många av smakerna är av internationell karaktär och på sikt planeras en lansering över hela Norden. Även grädden byter namn.

– Kelda har alltid vågat utveckla sig och ta klivet in i framtiden både vad gäller design, smaker och produkter. Vi jobbar hårt för att möta det som efterfrågas, både för att driva marknaden och inspirera konsumenterna. Med Kelda sparar man tid, energi och frustration, både i butiken och i köket, säger Michaela Wickman, Sub Category Manager Kelda.

Nyheter – mot konsument och foodservice marknaden
Under året kommer nya generationens soppor och såser att lanseras. Först ut vecka 6 är de två nya såserna Kelda Chili Lime och Kelda Bearnaise Delight. Såserna är lätta och har synliga kryddflarn som ger ett aptitligt utseende. Pastasåserna lyfts ut till en ny produktkategori. För första gången kommer Kelda även att lanseras mot foodservice marknaden. Den första produkten blir en soppa i tre av de befintliga smakerna, den lanseras i 2-litersförpackningar.

Nya storlekar
Såsförpackningarna ökas till 3 dl från 2,5 dl. De populära sopporna, Spicy Thai och Tomato Treat kommer även i större förpackningar om 7,5 dl, samtliga soppor finns även i 5 dl. Pastasåserna ändras till 4 dl.

För digitala produktbilder: www.arla.se, klicka på Arla Foods webbplatser högst upp på sidan, välj Bildarkiv.

För praktiska frågor som produktprover, bilder etc, kontakta:
Linda Bühlmann, 08-545 29 860, linda.buhlmann@starpr.se

Presskontakt:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70-689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727