Folkvandring till Arlagårdarnas betessläpp - över 44 000 såg kornas årliga glädjedans

Lästid
2 min
Publicerad
09 juni 2008
Kontakter:
Presskontakt

Under april och maj har 27 Arlagårdar bjudit in allmänheten att vara med på det årliga betessläppet av korna. I år var intresset större än någonsin. Sammanlagt var det cirka 44 100 barn och vuxna som besökte årets betessläpp, vilket är nästan dubbelt så många som förra året. I genomsnitt var det över 1 600 besökande per gård.

Det har blivit en tradition för många att besöka en Arlagård för att se hur det går till på ett betessläpp och få uppleva kor med vårkänslor. Förra året var det 25 000 besökare på betesläppen, i år var det 44 100. Förutom vårglada kor bjöds besökarna på bullar och mjölk. Sammanlagt bjöds det på 33 000 bullar och 26 000 förpackningar ekologisk mellanmjölk.
Ett av skälen till att intresset för betessläppen växer så starkt är att vi lever i ett urbaniserat samhälle vilket ökar vår längtan efter naturupplevelser. Det är vad mjölkbönderna själva tror.

  • Det är en stor glädje bland besökarna som imponeras av att se så stora djur hoppa och skutta. Det är inte bara barnfamiljer som kommer hit, utan även vuxna utan barn. Responsen vi får är mycket stimulerande och det är trevlig att visa våra kunder vad vi mjölkbönder gör, säger Bernt-Åke Berglund på Linåkerns gård utanför Alvesta. Det är tredje året i rad han bjöd in till betessläpp. I år blev det publikrekord med uppemot 1 700 besökare.

Vinnaren utsedd i fototävlingen
En nyhet i samband med årets betssläpp var en fototävling för allmänheten. Tävlingen gick ut på att ta en bild på vårens gladaste ko och vinna en festmåltid med Årets Kock 2008, serverad på mjölkbonden Elin Rydströms gård utanför Stockholm. Vinnaren har nu utsetts och det är Susanne Halldin från Gotlands Tofta, som tog en bild på den lyckliga kon på gården Simonarve Eskelhem, Gotlands Tofta. Den 13 juni bjuds vinnaren på en minnesvärd lunchmåltid hos Elin Rydström, Arla-bonden i Stockholm. Se bifogad vinnarbild.

Om Arlagården
Arlagården är namnet på ett gemensamt kvalitetsprogram för alla de mjölkbönder som äger Arla Foods. Kvalitetsprogrammet omfattar allt från djuromsorg till konsumenttrygghet. Arlagårdens kvalitetsprogram bestämmer hur mjölken ska kontrolleras och att den har sådan sammansättning att de färdiga produkterna lever upp till konsumenternas behov och önskemål. Djurens behov ska tillgodoses så att deras hälsa och välbefinnande främjas och produktionen på gården ska ske med respekt för naturen. På www.arla.se kan man läsa mer om Arlagårdens kvalitetsprogram.

Under sommaren är många kor ute dygnet runt. De kommer bara in när det är dags att mjölkas eller om det blir för varmt. Förutom gräs och klöver i hagen, får de vatten, mineralfoder och saltsten. När de mjölkas får de också extra tillskott av kraftfoder. Kombinationen av betet och kraftfodret ger mjölken en bättre fettkomposition med mer fleromättat fett och mer Omega 3. Vår- och sommarbetet på ängar och i hagar bidrar också till att hålla våra landskap öppna.

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84 eller 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com

Vinnaren av fototävlingen:
Susanne Halldin, Gotlands Tofta, tel 0498-26 65 44

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76