En fräsch 36-åring får nytt tillskott: Yoggi & 3korn – ny fruktyoghurt med mättande korn

Lästid
3 min
Publicerad
07 februari 2008
Kontakter:
Presskontakt

Yoggi som lanserades 1971 har ständigt utvecklats i nya smaker, mer fruktinnehåll, ny design och modernare förpackningar. Nu kommer Yoggi & 3korn, ett nytt tillskott i fruktyoghurtfamiljen med extra energi som gör dig mätt länge. Fibrer från hela korn – havre, vete och råg – tillsamman med extra mycket naturligt mjölkprotein ger en god mättnad hela dagen. En färsk studie visar att en frukost med Yoggi & 3korn gör att man äter mindre under dagen, jämfört med en frukost med vanlig yoghurt. Yoggi & 3korn finns i smakerna hallon och jordgubb och kommer att finnas i butik vecka 6.

Många konsumenter vill äta mat som mättar länge. Framför allt gäller det frukosten. Man vill undvika godissuget och småätandet. Konsumentundersökningar som Arla har gjort visar att många som äter fil och yoghurt till frukost skulle vilja vara mätta längre. Yoggi, som funnits i 36 år, har därför fått ett tillskott av naturens egna råvaror för att tillgodose behovet. Utan att kompromissa med den goda smaken.

I Yoggi & 3korn har den goda smaken förenats med extra mycket mjölkproteiner och nyttan av fibrer, både lösliga och olösliga fibrer. Lösliga fibrer påverkar oss positivt på flera olika sätt: de fungerar till exempel som mat för de nyttiga tarmbakterierna och de kan påverka blodsockernivån. Båda typerna av fiber binder vatten, vilket kan ge större mättnadskänsla. Yoggi & 3korn innehåller extra mycket olösliga fibrer i form av hela kärnor av havre, vete och råg. Även proteiner har stor betydelse för hur mätta vi blir. Därför innehåller Yoggi & 3korn också extra mycket naturligt mjölkprotein.

Arla har tillsammans med Centrum för Klinisk Prövning av Livsmedel i Uppsala genomfört en studie över hur en frukost med Yoggi & 3korn påverkar mättnaden över dagen jämfört med en vanlig yoghurt (se faktaruta nedan). Resultatet av denna studie är att man efter Yoggi & 3korn-frukosten inte åt lika mycket under dagen som då man ätit den vanliga yoghurten. Yoggi & 3korn gav alltså en större mättnad under hela dagen jämfört med en yoghurt som inte berikats med extra protein och fibrer.

Yoggi & 3korn jordgubb och Yoggi & 3korn hallon säljs i 1000 g Tetra Top-förpackning med skruvkork. Finns i butik från vecka 6 och kostar cirka 20 kr.

Trender på yoghurtmarknaden
Fruktyoghurt har en stabil marknadsutveckling med en volymtrend på 0,5 procent det senaste året. 36-åringen Yoggi är marknadsledande. Trenden är att konsumenten idag alltmer väljer de normalfeta varianterna i yoghurthyllan och de magra tappar i volym. Idag vill man inte göra avkall på varken smak eller konsistens – det ska vara gott!*

*Källa: AC Nielsen

Fakta om Arlas undersökning om Yoggi & 3korns påverkan på mättnad
Undersökningen genomfördes av Centrum för Klinisk Prövning av Livsmedel i Uppsala, oktober 2007, på uppdrag av Arla Foods. 21 deltagare, 15 kvinnor och sex män ingick i studien. Deltagarna var mellan 21 och 57 år. Samtliga var fullt friska och rekryterades genom Centrum för Klinisk Prövning. Ingen visste att undersökningen gjordes för Arla.

Deltagarna fick på fastande mage äta en bestämd frukost, där testprodukten (Yoggi & 3 korn eller Yoggi utan extra protein och korn) ingick som en del. Därefter fick de gradera sina hunger-, mättnads- och aptitkänslor med jämna mellanrum under hela dagen. Alla fick samma lunch och middag av vilken de fick äta så mycket de ville för att bli lagom mätta. Mängden de åt bestämdes energi- och näringsmässigt och är ett mått på hur hungrig eller mätt deltagaren är.

Resultatet visar statistiskt säkerställda skillnader i hur mycket deltagarna åt under dagen efter de olika frukostarna; man åt mindre till lunch och middag om man ätit Yoggi & 3korn till frukost än om man ätit en vanlig yoghurt. Yoggi & 3korn gav alltså en större mättnad under hela dagen än en yoghurt utan extra protein och korn.

För högupplösta bilder:
www.mediawizard.arlafoods.com/

Presskontakt:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70-689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76