DDB ny byrå för Arla Foods mjölk

Lästid
1 min
Publicerad
29 augusti 2008
Kontakter:
Presskontakt

Uppdraget för Arlas största kategori mjölken går till DDB. Kategorin står inför betydande satsningar med nordiskt perspektiv och byråns strategiska kompetens och väletablerade nordiska nätverk avgjorde valet, där fyra byråer bjöds in till pitchen. Tills vidare fortsätter dock de redan etablerade samarbetena med de nationella reklambyråerna för genomförandet av lokala kampanjer. Ett noggrant strategi- och kreativt arbete med nordiskt fokus ska nu påbörjas för att tillsammans med DDB ge ny inspiration och nytänkande kring Arlas framtida mjölkkategori. De första resultaten kommer att synas under våren 2009.

- Det har varit hård konkurrens bland dem vi tittat på och i slutfasen stod valet mellan DDB och Lowe Brindfors, där båda två var mycket bra kandidater. Vi bedömde slutligen DDB som den bästa partnern inför våra kommande strategiska utmaningar med nordiskt fokus, säger Åsa Geremyr Hansén, Category Director Nordic.

- Samtidigt behöver vi en stark plattform för pågående implementering av våra nationella initiativ, vilket innebär att vi tills vidare fortsätter våra samarbeten med de nationella reklambyråerna. Först när vi kommit längre i processen kring de strategiska nordiska frågorna vet vi hur vi långsiktigt ska forma arbetet kring Mjölken, avslutar Åsa Geremyr Hansén.

För DDB innebär uppdraget att man kan utnyttja sin nordiska kompetens och sitt väl inarbetade nätverk till fullo.

  • Vi är självklart glada och stolta över att Arla väljer oss som byråpartner. Att få börja arbeta med Arla och Mjölken med nordiskt fokus är oerhört spännande, där vi får chansen att kliva in tidigt i processen när utmaningen är som störst och Arla bestämt sig för att satsa. Uppdraget kommer att ledas från Stockholm men med involvering från alla våra lokala byråer i Norden säger Lars Axelsson, ansvarig från DDB.

- Det här blir ett av våra största uppdrag och idag ska vi fira med ett stort glas kall härlig mjölk!

Inom Mjölkkategorin finns bland annat varumärkena Arla Ko i Sverige och Arla Ekspres i Danmark.

Presskontakt:Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84 eller 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största och världens tredje största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 7,1 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder kronor. Arla är en kooperativ förening som ägs av 11 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter. Koncernen har18 000 anställda, huvudsakligen i Danmark, Sverige och Storbritannien. www.arlafoods.se.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727