Arla tillbaka till 95 procent i Mellanöstern
- Lästid
- 2 min
- Publicerad
- 24 januari 2008
- Kontakter:
- Presskontakt
Två år efter de intensiva bojkotterna mot Arla Foods produkter på flera marknader i Mellanöstern har intensiva kampanjer och innovativa produktnyheter lyft tillbaka omsättningen till 95 procent av den tidigare volymen. Och Arla tror på fortsatt tillväxt i Mellanöstern. Målet var att Arla Foods i slutet av 2007 skulle vara tillbaka på samma volym i Mellanöstern som före bojkotten. Nu står det klart att företaget nått 95 procent totalt sett. Medan några marknader går ännu bättre än förut har det varit svårare att återta försäljningsvolymen i Saudiarabien, företagets viktigaste marknad i regionen. Här ligger försäljningen i dag på 83 procent av tidigare volym. – Det har varit en positiv utveckling under andra halvåret av 2007, säger Finn S. Hansen som är ansvarig för Arla Foods verksamhet i Mellanöstern. Så även om vi inte helt har nått målet ligger vår ambition fast. Vi tror på fortsatt tillväxt i Mellanöstern och vi känner tilltro till att vårt arbete kommer att ge fortsatt resultat. Vi ser också att köpkraften och konsumtionen av mejeriprodukter ökar i regionen. Arbetet i Mellanöstern har under 2007 omfattat många aktiviteter på marknaden – flera innovativa produktnyheter har lanserats, bland annat en bredbar vit ost som är den första av sitt slag i Mellanöstern, och kampanjer i flera medier har genomförts i hela regionen. Arbetet med att synas i butikerna har hittills varit en strategi som fungerat. Dessutom har Arla investerat i distributions- och försäljningsorganisationerna. Prishöjningar på marknaderna gör dock den närmaste framtiden oviss. Bortfallet av exportstöd samt en låg dollarkurs gör det är i nuläget svårt att säga i vilken omfattning den högre prisnivån kommer att påverka försäljningen. Fakta om Arla Foods i Mellanöstern * Arla Foods största marknader i Mellanöstern är Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Libanon och Kuwait. Företagets produkter finns på sammanlagt femton marknader i regionen. * De viktigaste produkterna är PuckÒ färsk- och smältost, LurpakÒ smör, och Puck sterilgrädde. * Omsättningen är cirka 4 miljarder kronor. För mer information: Tobias Wåhlén, chef extern kommunikation tel: +46 (0)8 789 51 41 mobil: +46 (0)70 899 51 41 e-post: tobias.wahlen@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,6 miljarder kilo och en omsättning på cirka 55,9 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 9 400 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i elva länder och har försäljningskontor i 24 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.