Arla startar matlagningssajt med Årets Kock

Lästid
2 min
Publicerad
23 juni 2008
Kontakter:
Presskontakt

Elitkockarna som tävlat och vunnit titeln Årets Kock vet det mesta om tillagning och råvaror. För att låta konsumenterna få glädje av denna kunskap och fira det 25 år långa samarbetet med Årets Kock, har Arla skapat en inspirerande sajt på temat "Bli din egen Årets Kock". På sajten finns recept för festligare tillfällen och instruktionsfilmer med tips på hur man lyckas i köket. Först ut är kockarna Tom Sjöstedt och Tommy Myllymäki.

Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning och tävlingen firar i år sitt 25-årsjubileum. Arla har sedan starten samarbetat med Årets Kock och kommer under 2008 på flera sätt att lyfta fram jubileet och visa vad kockarna betyder för svensk matlagning.

Sajten "Bli din egen Årets Kock" är för alla som vill lära sig mer om matlagning, och för tillfällen då det finns möjlighet att lägga mer tid i köket. Recepten är lite mer avancerade än de på arla.se, men kockarnas tips är tydliga och enkla för alla att ta till sig och applicera även till vardags.

  • Årets Kock och Arla har samarbetat ända sedan tävlingen introducerades, den nya sajten är ett steg i att förtydliga detta. I år passar det extra bra att lyfta fram tävlingen eftersom den firar 25 år. Genom arla.se/aretskock vill vi både ge inspiration, underhållning och bra recept, säger Mette Rehnström, Arla Foods.

Vad finns på sajten?
Tom Sjöstedt, Årets Kock 2008, och Tommy Myllymäki, Årets Kock 2007, står bakom tips och recept. Materialet omfattar från start fyra områden: kött, grönsaker, såser och uppläggning. Under året kommer fler områden adderas och besökarna kommer att möta fler kockar som framgångsrikt deltagit i Årets Kock. Olika aktiviteter kommer att äga rum; bland annat en konsumenttävling och möjlighet att ställa frågor till kockarna.

Vad gömmer sig bakom rubrikerna?

  • Köket - korta och tydliga instruktionsfilmer med kockarnas bästa tips.
  • Recept - förrätter, varmrätter och desserter, recepten är kopplade till introduktionsfilmerna.
  • Kockarna - kockarna presenteras.
  • Kryddor - kockarnas favoritkryddor presenteras.
  • Våra produkter - ett urval av de mejeriprodukter som kockarna använder presenteras.

www.arla.se/aretskock lanserades maj 2008 och kommer att uppdateras löpande under året.

För praktiska frågor som bilder, för att använda delar av materialet från sajten etc, kontakta: Linda Bühlmann,08-545 29 860, linda.buhlmann@starpr.se
Presskontakt:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70-689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76