Arla Mellanmjölk i ny lättöppnad förpackning

Lästid
2 min
Publicerad
04 februari 2008
Kontakter:
Presskontakt

Allt fler konsumenter, framförallt barnfamiljer, vill ha förpackningar som är enkla att hantera och håller produkterna fräscha. Därför testar Arla Foods och Tetra Pak en ny förpackningslösning som är enkel att öppna och som kan återförslutas. Testet startar den 4 februari bland konsumenterna i Jönköping, Växjö, Borås och Lidköping med omnejd. – De förpackningar som vi hittills använt oss av är mycket omtyckta och har funnits länge på marknaden, säger Anders Svensson, Sverigechef för Arla Foods. Nu vill vi prova en ny förpackningslösning som förbättrar vardagen ytterligare för barnfamiljer och övriga konsumenter. Syftet med testet är att se hur väl den nya förpackningen mottas. Den nya förpackningen har fått väldigt goda omdömen i förstudier och allt fler konsumenter vill ha förpackningar som är enkla att öppna och återförsluta, vilket bidrar till en ännu bättre hygien. – När Arla Foods visade intresse för vår nya förpackning Tetra Brik Edge var vi väldigt positiva till ett samarbetsprojekt, säger Håkan Pettersson, Director Product Management and Environment på Tetra Pak. Förpackningens större öppning och förbättrade hällfunktion gör att den är enkel att använda av alla, stora som små. Dessutom är den praktisk och lätt att förvara i kylskåpet. Förpackningen är så lätt att hantera att den har fått godkänt av Reumatikerförbundet, som varit tätt involverade i projektet. En fördel med den nya förpackningen är att den går att stapla när den transporteras från mejeri till butik, vilket sparar transporter och därmed miljön. Dessutom är den lätt att återvinna. Förpackningen läggs i pappersåtervinningen och den lösa skruvkorken i återvinningen för hårdplast. Från den 4 februari får konsumenterna i stora delar av Småland och Västergötland vara med och testa Arla Mellanmjölk i den nya förpackningen. Den 3 mars är det dags för Arla Mellanfil. Testperioden pågår till och med den 4 maj 2008. För mer information Tobias Wåhlén, chef externkommunikation Arla Foods, mobil 0708-99 51 41 Eva Milton, informationsdirektör Tetra Pak, mobil 0708-69 69 72 Leif Hansson, utvecklingsansvarig Reumatikerförbundet, mobil 0707-71 58 10 För högupplösta bilder på förpackningen: Gå in på www.mediawizard.arlafoods.com , tryck på knappen Guest, sök på Edge Om Tetra Pak Tetra Pak är ett av världens ledande företag inom process-, förpacknings- och distributions- lösningar för livsmedel och vårt motto ~protects what's good"(tm) uttrycker vår affärsfilosofi att göra livsmedel säkra och tillgängliga, överallt. Tetra Pak är verksamt i över 165 länder och har över 20 000 anställda. Vi tror på ett ansvarsfullt ledarskap, som skapar lönsam tillväxt i samklang med företagets miljö- och samhällsansvar. Vi arbetar nära tillsammans med våra leverantörer och kunder för att ta fram rationella process- och förpackningslösningar för att kunna tillhandahålla praktiska, innovativa och miljövänliga produkter till miljontals människor över hela världen. Mer information om Tetra Pak finns på www.tetrapak.com För mer information: Tobias Wåhlén, chef extern kommunikation tel: +46 (0)8 789 51 41 mobil: +46 (0)70 899 51 41 e-post: tobias.wahlen@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,6 miljarder kilo och en omsättning på cirka 55,9 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 9 400 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i elva länder och har försäljningskontor i 24 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76