Specialmjölk för caffè latte

Lästid
4 min
Publicerad
26 mars 2007
Kontakter:
Presskontakt

För ett år sedan tog Arla Foods fram en specialmjölk för baristor. Nu lanserar Arla Foods mjölken till alla som vill njuta av en lyxig caffè latte hemma. Vi svenskar har verkligen tagit till oss det moderna kaffet och cafékulturen. Den mest beställda kaffedrycken på svenska caféer idag är caffè latte. 9 av 10 svenskar känner idag till drycken, att jämföra med för sex år sedan då bara hälften av svenskarna visste vad en caffè latte var. Lattetrenden har nu även spridit sig till hemmen och nästan en fjärdedel av svenskarna dricker idag latte hemma. För en tredjedel av svenskarna är en latte njutning i vardagen. Cafétrenden har också ökat intresset för kaffet och många satsar på att göra riktigt goda kaffedrycker hemma. På samma sätt som vi känner till vindistrikt och druvsorter vill många veta mer om råvarorna runt kaffet – både bönornas ursprung och om mjölk som passar ihop med olika kaffesorter. Vi har också lärt oss att uppskatta baristahantverket. Idag vet nästan hälften av svenska folket vad en barista är, att jämföra med för tre år sedan då endast en av tjugo visste det. – Urbant, inhouse, rekreation och techno är fyra starka trendriktningar. Med det menas att människor vill ha mer kvalitet och avkoppling i tillvaron. Samtidigt vill vi ha samma goda mat eller kaffe som vi kan få på caféet och restaurangen även hemma. Att vilja bli sin egen hemmabarista ligger därför i tiden. Att åstadkomma det själv, inhouse, tillsammans med de rätta prylarna, techno, är därför något vi kommer se mer av framöver säger framtidspanaren Henrik Mattson på BLOC Framtidsforskning. Perfekt skum även till hemmalatten med Arla Baristamjölk När Arla Foods för drygt ett år sedan bestämde sig för att ta fram en specialmjölk för baristor var avsikten att denna skulle säljas endast till caféer. Efter stor efterfrågan från privatpersoner, som även vill kunna njuta av en god latte hemma, har Arla Foods dock beslutat att även ge de svenska ”hemmabaristorna” möjlighet att få perfekt mjölkskum till sina kaffedrycker. Vi kompletterar med ny kaffeutrustning – tre av tio har skaffat mjölkskummare Kaffet har en särskild plats i svenska folkets hjärta och hela åtta av tio svenskar har en kaffebryggare hemma. I och med cafétrenden har våra kaffevanor förändrats radikalt. Vi vill kunna variera oss även hemma och servera olika sorters kaffedrycker för olika tillfällen. Allt fler svenskar kompletterar därför sin traditionella bryggare med modernare kaffeprylar och idag har 4 av 10 svenskar någon form av utrustning för att göra espressodrycker hemma. Vi skaffar oss allt fler redskap för att kunna göra lyxigare kaffe med skummad, varm mjölk. De senaste åren har antalet som har en mjölkvisp eller mjölkskummare hemma nästan tredubblats, från 12 procent 2003 till 35 procent 2006. Espressomaskiner är fortfarande en relativt dyr investering och endast 14 procent av svenskarna äger en sådan. Men för den som vill göra lyxigt kaffe hemma räcker billiga och enklare redskap långt, t ex en kaffekvarn för malning av bönor, en mokabryggare och någon form av mjölkvisp. Vilket kan vara en av orsakerna till varför dessa ökat i popularitet de senaste åren. Fakta om Arla Baristamjölk Arla Baristamjölk är speciellt framtagen för att ge ett följsamt och krämigt mjölkskum. Mjölken har en fetthalt på 2,6 procent och är berikad med ett naturligt mjölkprotein vilket ger en proteinhalt på 3,8 procent. Det gör att mjölken snabbt går att skumma, och dessutom blir det väldigt blankt och fint. Fylligheten från mjölken harmoniserar väl med espressobaserade drycker. Arla Baristamjölk säljs i förpackning om 1 liter och kommer finnas i butik från vecka 19. Cirkapris 10-11 kr. Näringsvärde per 100 g (ca 1 dl) Energivärde 240 kJ/60 kcal Protein 3,8 g Kolhydrat 5 g Fett 2,6 g Riboflavin 0,14 mg Vitamin B12 0,4 μg Kalcium 120 mg Jod 14 μg För ytterligare information kontakta - Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 08-789 58 84, 070-689 58 84, e-post: inger.soderlund@arlafoods.com - Gunilla Steinwall, projektledare Svensk Mjölk, om frågor rörande kaffekulturen och undersökningen, tel 0708-33 44 71, e-post: gunilla.steinwall@svenskmjolk.se För produktbilder www.arlafoods.se. Klicka på press eller bildarkiv Källa: • Drygt 1045 personer i åldern 16 -75 år har telefonintervjuats hösten 2006. Urvalet är riksrepresentativt. Synovate (LUI/Temo). Undersökningen har genomförts varje höst sedan 2001. • "Volymberäkningar Caffè Latte 2003-2005" Synovate 2005 5 tips till en lyckad latte och fakta om kaffevanor och den nya kaffekulturen. Se bifogad länk. Presskontakt: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70-689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76