Ny ekologisk kampanj

Lästid
1 min
Publicerad
28 oktober 2007
Kontakter:
Presskontakt

Under vecka 44 startar Arla en ny rikstäckande reklamkampanj för Arla Ko och ekologi. Syftet är att förstärka Arlas miljöprofil och visa att företaget är Sveriges och världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Huvudperson i kampanjen är återigen Elin, en av Arlas 300 ekologiska mjölkbönder.

Intresset för ekologi växer inom de flesta områden och i livsmedelsbranschen drivs utvecklingen främst av ekologiska mejeriprodukter. Idag anser fyra av tio svenska konsumenter att tillgången på ekoprodukter är för liten. Miljö (60 procent) följt av den egna och familjens hälsa (40 procent) är de viktigaste skälen till att handla ekologiskt.

  • Ekologisk mat ses av konsumenterna som något mycket positivt. Därför vill vi informera om vår produktion av ekologiska mejerivaror och visa att Arla ligger i framkant när det gäller ekoprodukter. Vi har en unik ställning med ett starkt varumärke i Arla kon, som uppfattas som tryggt, naturligt och nära av konsumenterna. Det är viktigt att vi fortsätter utveckla de mervärden som ekologi tillför, speciellt som vi är nummer ett på ekologi i Sverige och faktiskt även störst i världen på ekologiska produkter, säger Anders Svensson, Sverigechef, Arla Foods.

Arlas reklamkampanj är en satsning för att värna företagets position som ett starkt ekologiskt alternativ och samtidigt lyfta fram den röda Arla kon som står som garant för att mjölken är svensk, trygg och naturlig. Kampanjen består av tv-reklam och annonser i tidningar under vecka 44 till 50. Mjölkbonden Elin som är huvudperson var med i Arlas förra mjölkkampanj som fick mycket stor uppmärksamhet.Arla har idag 75 procent av produktionen av svenska ekologiska mejeriprodukter. Ambitionen är att öka mängden ekologisk mjölkråvara med 10-20 procent per år. Under hösten 2007 kommer 37 nya gårdar att börja lämna ekologisk mjölk, vilket innebär att Arla från vecka 49 kan tillgodose samtliga kunders ökade efterfrågan på ekologisk mjölk. Källor: KRAV-statistik 2006, AC Nielsen, Ekologi & Hälsa, rapport 2007.

Högupplösta bilder: www.mediawizard.arlafoods.com, sökord ”elin”

Presskontakt:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70-689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727