Nio tips för att stärka magen: Rädda magen under – och efter – jul och nyår

Lästid
3 min
Publicerad
19 december 2007
Kontakter:
Presskontakt

Julskinka, saffransbullar, revbensspjäll, knäck - listan kan göras lång över allt vi äter i jul- och nyårstider. En diet som kan få den starkaste magen att surna till. Men det finns sätt att hjälpa magen att må bättre under långhelgerna. Här är nio enkla tips för att få magen i balans. Vårt immunförsvar sitter till största delen i magen, hela 70 procent. En mage i balans ger därför större välbefinnande och bidrar till ett gott immunförsvar. Sex av tio svenskar lider av magproblem visar en undersökning*. Under jul och nyår kan problemen bli ännu värre. Ett sätt att få magen i balans är att äta livsmedel med probiotiska mjölksyrabakterier. Det är ett av nio enkla tips att ta till för att hjälpa magen att må bättre. 1. Stress är magens fiende nr 1 och kan orsaka magbesvär. Försök därför att ta regelbundna korta pauser och varva ned, då hjälper du magen. 2. Ge magen 30 gram fibrer om dagen, till exempel från fullkornsprodukter och frukt och grönt. Ät gärna lök, purjolök och sparris som innehåller den särskilt nyttiga fibern inulin. 3. Ät lite mindre rött kött, det underlättar för matsmältningen. Undersökningar visar också att rött kött ökar risken för tarmcancer, liksom bränt kött och rostbröd eftersom de innehåller cancerframkallande stekmutagener. 4. Drick tillräckligt med vatten så att magen fungerar så bra som möjligt. Minst ett glas till varje måltid. 5. Stärk tarmfloran med mycket probiotiska mjölksyrabakterier, som bland annat finns i flera av Arlas yoghurt- och filmjölksprodukter. Läs på innehållsförteckningen så att produkten innehåller någon eller flera av de välstuderad probiotiska bakterierna till exempel Lactobacillus casei F19, Lactobacillus acidophilus La5 och Bifidobacterium lactis BB12. Stöd de goda bakterierna med fibrer, som är bakteriernas näring. 6. Motion – till exempel löpning och aerobics – hjälper matsmältningen genom att stimulera tarm- muskulaturen att arbeta extra bra och därmed knuffa maten vidare. Vänta helst två timmar efter maten innan du tränar, för att inte störa matsmältningen. 7. Fortsätt med så många magvänliga kostvanor som möjligt. Ät mycket fibrer och probiotiska mjölksyrabakterier. Att till exempel äta en portion yoghurt med havregryn och russin till frukosten innan jullunchen, och en fruktsallad på kvällen hjälper magen att hålla balansen. Med alla julmiddagar och släktluncher är det annars lätt att känna som om matsmältningen hade stannat helt. 8. Fördela gärna julmaten på många små mål där också nyttiga och fiberrika livsmedel ingår för att hålla en jämn blodsockernivå så du inte hinner bli utsvulten mellan måltiderna och frestas att överäta. För mycket julmat försvårar matsmältningen och gör det svårare att hålla en god blodsockernivå. 9. Tänk extra mycket på magen om du reser utomlands. Undvik magproblem genom att tvätta händerna ofta, bara äta frukt och grönt som är skalade eller sköljt i dricksvatten eller kokt och stekt, och förbereda magen med mycket probiotiska mjölksyrabakterier, till exempel yoghurt, och nyttiga fibrer. Två dl av Cultura Dofilus innehåller 30 miljarder probiotiska mjölksyrabakterier. Cultura finns i smakerna naturell, vanilj, blåbär fiber och hallon fiber. Alla innehåller tre sorters mjölksyrabakterier; Lactobacillus casei F19, Lactobacillus acidophilus samt Bifidobacterium lactis. De tre bakterierna bildar tillsammans ett starkt lag av vänliga bakterier och som i motsats till många andra bakterier har förmågan att verka länge i magen. .Lactobacillus casei F19 är Arlas egen patenterade bakterie, utvald tack vare sina många goda egenskaper som har studerats i ett stort antal vetenskapliga studier. Bifogat är recept på drinkar med probiotiska mjölksyrabakterier, nyttiga för magen. Källa: Arla Foods * Undersökning om svenskarnas magproblem, Arla Foods, augusti 2007. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel: 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com För högupplösta bilder: pia.schiller@voxpr.se Bifogad bild är fri för publicering. Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,6 miljarder kilo och en omsättning på cirka 55,9 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 9 400 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i elva länder och har försäljningskontor i 24 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727