Lurpak populärast hos britterna

Lästid
1 min
Publicerad
06 juli 2007
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods välkända varumärke Lurpak är nu Storbritanniens mest populära varumärke inom matfettskategorin.

Arla Foods varumärke Lurpak har petat bort sin främsta konkurrent Flora från den första plats som Flora har haft ett hårt grepp om de senaste två årtiondena.
– Det är en fantastisk prestation att slå Flora, som var nästan dubbelt så stort som Lurpak för bara åtta år sedan. Och prestationen blir faktiskt ännu mer beundransvärd med tanke på trenden att konsumenterna i högre grad väljer magrare produkter. Detta är ett bevis på att konsumenterna trots allt inte är beredda att kompromissa när det gäller smaken, säger försäljningsdirektör Simon Stevns.
Arla Foods har snabbt anpassat sig efter trenderna och lanserat varianter som den fettsnåla Lurpak Lighter och den osaltade Lurpak Unsaltet, som var företagets största lansering på den brittiska marknaden förra året.
David Blackshaw, som är ansvarig för strategisk utveckling av matfettskategorin, säger att Lurpak hittills har lyckats möta konsumenternas önskemål, och att det är förklaringen till att försäljningen kunnat öka i en kategori som sviktar som helhet.
– Även om märket är mer än hundra år investerar vi kontinuerligt i nya varianter. Det är därför nya konsumenter tar märket till sig, och att befintliga konsumenter är lojala, menar David Blackshaw.

Fakta
* Det ligger flera faktorer bakom framgångarna för Lurpak, bland annat en ny kampanj som omfattar TV- och tidningsreklam, utomhusaffischer, en ny hemsida och aktiviteter som riktar sig till detaljkedjorna.
* Marknaden för matfett (BMS) i Storbritannien uppgår till 11,8 miljarder kronor varav Lurpak står för 2,3 miljarder kronor. Trots att marknaden generellt går tillbaka har Lurpak märkets marknadsandel vuxit med 6,4 procent

För mer information:
Tobias Wåhlén, chef extern kommunikation
tel: +46 (0)8 789 51 41
mobil: +46 (0)70 899 51 41
e-post: tobias.wahlen@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76