Framgångar i Libanon efter bojkott och krig
- Lästid
- 2 min
- Publicerad
- 03 april 2007
- Kontakter:
- Presskontakt
Arla Foods har fått fart på försäljningen i Libanon. Efter ett mycket dramatiskt 2006 har årets första månader gått betydligt bättre än väntat.
Medarbetarna i Arla Foods joint venture-företag hade knappt inrett huvudkontoret i Beirut förrän de stod mitt i en kris. Företagets första år präglades av uppgifter som de inte hade räknat med, men ett år efter starten kan de skicka positiva besked till Arla Foods huvudkontor i Skandinavien.
– För närvarande ligger vi 16 procent över budgeten. Den positiva utvecklingen gäller i stort sett samtliga produkter och alla regioner. Vi har fått vind i seglen och är stolta över vad vi har lyckats åstadkomma efter vårt första år som blev så oerhört tufft, säger Rasmus M. Kjeldsen, chef för joint venture-företaget Arla Kallassi Foods i Libanon.
Företaget, som sysselsätter 37 medarbetare, siktar nu på ytterligare framgångar genom att anställa fler säljare och planera en rad produktlanseringar, bland annat en fettsnål variant av Puck® smältost som ska möta den starka trenden för light-produkter i Libanon.
Bojkott och bomber
Arla Foods varumärken har funnits i många år i Libanon, men det var först i januari 2006 som ett joint venture etablerades med partnern Kallassi. Ett par veckor senare bröt konsumentbojkotten av danska produkter ut i Mellanöstern. Det danska konsulatet i Beirut attackerades och försäljningen för det nybildade Arla Kallassi Foods minskade dramatiskt.
När bojkotten var hävd väntade nästa kris – kriget mellan Hizbollah och Israel. Medan bomberna föll över Beirut var det snarare medarbetarnas säkerhet än försäljning av mejeriprodukter som stod överst på dagordningen. Delar av verksamheten stod stilla eftersom många medarbetare åkte hem med sina familjer.
– Först i september 2006 kunde vi blicka framåt och på allvar börja tänka framtid och strategier. En del har fortsatt att köpa våra konkurrenters varor, inte för att dessa konsumenter bojkottar oss utan för att de helt enkelt är nöjda med sitt nuvarande val. Att locka tillbaka dem är en av de stora utmaningarna framöver, säger Rasmus M. Kjeldsen.
Presskontakt:
Katarina Malmström, Kommunikationschef.
tel: +46 (0)8 789 50 59
mobil: +46 (0)70 689 50 59
e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.