Dubbelt så mycket Dano i Bangladesh
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 29 juni 2007
- Kontakter:
- Presskontakt
Konsumenterna i Bangladesh drack en hel del Dano mjölkpulver förra året.240 miljoner glas närmare bestämt.
– Det betyder att vi nu har fördubblat försäljningen på nio år. En framgång som vi är mycket stolta över, säger Ahmed Kabir, ansvarig för Arla Foods Ingredients i Bangladesh.
Arla Foods Ingredients har exporterat mjölkpulver till Bangladesh i mer än 40 år. De riktigt stora framgångarna har kommit sedan 1997 då ett samarbete om lokal förpackning och distribution etablerades. Förra årets volym på runt 6 000 ton innebär att Dano är marknadsledare inom varumärkespulver i Bangladesh.
– Marknaden är priskänslig och konkurrensen hård. Men flertalet av konsumenterna väljer kvalitetsprodukter eftersom de är måna om sina barns utveckling. Dano står för hälsa, kvalitet och pålitlighet, och har blivit det mest berömda mjölkpulvermärket i Bangladesh, säger Ahmed Kabir.
Arla Foods Ingredients partner heter Mutual och har ansvaret för importen, förpackningen och distributionen av Dano.
— Fakta —
* Mjölkmarknaden i Bangladesh består av 75 procent importerat mjölkpulver och 25 procent lokal färsk dryckesmjölk.
* Dano är marknadsledare med 24 procent.
* Bangladesh har cirka 140 miljoner invånare.
För mer information:
Tobias Wåhlén, chef extern kommunikation
tel: +46 (0)8 789 51 41
mobil: +46 (0)70 899 51 41
e-post: tobias.wahlen@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.