Arlas mjölkpulver på butikshyllorna i Vietnam

Lästid
1 min
Publicerad
05 november 2007
Kontakter:
Presskontakt

Mjölkpulverprodukten Milex har nu lanserats på de vietnamesiska butikshyllorna. Potentialen är stor i landet, som är ett av de länder med snabbast tillväxt i Asien för tillfället.

Den senaste veckan presenterades Milex för de viktigaste aktörerna inom detaljhandeln i Ho Chi Minh City och Hanoi. Milex har nu gjort entré på butikshyllorna i de två pulserande vietnamesiska storstäderna och det innebär slutet på en mycket hektisk lanseringsperiod som inneburit att Arla Foods på ett fåtal dagar runt månadsskiftet oktober-november träffat nyckelkunder och journalister, spelat in två nya reklamfilmer och utbildat drygt 120 nyanställda säljare.

  • Vi har fått en riktigt bra start, säger Claus Pedersen, chef för Arla Foods Vietnam. Med tanke på att Milex är helt okänt i Vietnam köper kunderna redan nu mycket och ställer upp på sina hyllor. Det betyder att de tror på oss. Vi hör många nämna företagets storlek och produkternas skandinaviska kvalitet.

Vietnam och landets 84 miljoner invånare befinner sig i mycket stark tillväxt. Främst gäller det landets handelsmetropol Ho Chi Minh City och maktcentrum Hanoi. Konkurrensen på marknaden är hård, men med en konsumtion av mejeriprodukter som ökar med 25 procent årligen är potentialen stor.

  • Nu är det förstås konsumenterna som avgör om Milex blir en framgång. Men den respons vi har fått hittills stärker mig i tron på våra stora möjligheter, säger Sten Nielsen, regionansvarig i Arla Foods Ingredients, som stått i spetsen för de senaste två årens arbete med att etablera verksamheten i Vietnam.

Arla Foods Vietnam bildades i slutet av maj och har sin bas i Ho Chi Minh City, samt ett kontor i Hanoi. Verksamheten har sju anställda medarbetare och den dagliga försäljningen sköts av partnern America Trading som under oktober har anställt 83 säljare i Ho Chi Minh City och 40 i Hanoi.

För mer information:
Tobias Wåhlén, chef extern kommunikation
tel: +46 (0)8 789 51 41
mobil: +46 (0)70 899 51 41
e-post: tobias.wahlen@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76