Arla Foods storsatsar i Algeriet

Lästid
3 min
Publicerad
11 februari 2007
Kontakter:
Presskontakt

Efter etablerandet i Kina gör Arla Foods nu sin nästa stora strategiska satsning på mjölkpulverområdet. Sedan några dagar finns företagets varumärke Dano på butikshyllorna i Algeriet, en av världens största marknader för mjölkpulver.
– Algeriet är, liksom övriga Nordafrika, en tillväxtmarknad som hamnat i skymundan av utvecklingen i Asien. Landet har en stor mjölkkonsumtion och den inhemska produktionen klarar inte av att möta efterfrågan. Vi ser därför stora möjligheter att skapa en bra affärsverksamhet, säger Frede Juulsen, Executive Director, ansvarig för Arla Foods mjölkpulververksamhet.Satsningen i Algeriet är ett led i strategin att i så hög utsträckning som möjligt använda mjölkpulver till lönsamma varumärkesprodukter snarare än till bulk. Dano kom ut i butikerna i huvudstaden Alger för några dagar sedan och är nu även på väg till storstäderna Oran och Setif. Lanseringen kommer att följas upp i början av mars med en reklamkampanj som omfattar TV, radio, tidningar, och reklam på stadsbussar. Samtidigt ska 90 000 produktprover delas ut. Kampanjen kretsar kring god hälsa för hela familjen.– Oavsett om du är förälder i Sverige, Danmark eller någon annan del av världen så har du samma inställning. Du vill ha trygghet och du gör allt du kan för dina barns utveckling, säger Frede Juulsen. Vi kan genom vårt fokus på livsmedelssäkerhet och den höga kvaliteten på våra produkter bidra till just detta. Jag är övertygad om att vi med vår expertis kommer att utveckla hela marknaden, och det i ett land där mjölkpulver är lika viktigt som färsk mjölk är i Skandinavien.Algeriets konsumtion av mjölk ökar årligen med åtta procent och ligger i dag på cirka 3,5 miljarder kilo, att jämföras med cirka 0,5 miljarder kilo konsumtionsmjölk i Danmark och cirka 0,9 miljarder kilo i Sverige. Konsumentförpackat varumärkespulver står för cirka 0,6 miljarder kilo, vilket gör Algeriet till en av världens fem största mjölkpulvermarknader. Den lokala produktionen kan dock endast möta cirka 10 procent av efterfrågan. I takt med att den algeriska marknaden på senare år blivit allt mer tillgänglig har därför flera internationella aktörer etablerat sig i landet. De internationella såväl som de afrikanska leverantörerna köper vanligtvis in mjölkpulver från olika delar av världen och marknadsför under eget varumärke.– Arla Foods är unika på marknaden eftersom företaget ägs av mjölkbönder, säger Anwar Mahfoudhi, ansvarig för Arla Foods i Algeriet.– Vårt mjölkpulver kommer alltid från våra egna kor och tillverkas alltid i samma anläggningar. Det betyder att vi kan garantera en kontinuerlig och hög kvalitet. Företagets mer än 100-åriga historia i kombination med en innovativ framtoning är andra viktiga faktorer som gör att vi tror på framgång i Algeriet.— Fakta —

  • Algeriet har 32, 9 miljoner invånare. Landet är till ytan det näst största i Afrika, och är fem gånger så stort som Sverige och 55 gånger så stort som Danmark.
  • BNP i Algeriet ökar med 5,5 procent – att jämföras med 3,2 procent i Danmark och 2,7 procent i Sverige. Landet har stora tillgångar av olja och naturgas.
  • Arla Foods Ingredients har fem anställda i Algeriet. Kontoret ligger i Alger.
  • Företaget har dessutom en partner, DIMO, som sköter distribution och försäljning.
  • Dano marknadsförs i 500 g bag-in-box samt 125 g påsar. Produkterna tillverkas på Akafa i Danmark.
  • Dano är Arla Foods regionala varumärke för mjölkpulver i Mellanöstern och Afrika. Milex är det globala märket som finns i övriga världen. Den enda skillnaden mellan produkterna är namnet. Dock finns det en större variation av utbudet i Asien eftersom efterfrågan på mervärden och särskilda egenskaper är större där in i Mellanöstern och Afrika.
    Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76