Arla Foods startar företag i Vietnam

Lästid
2 min
Publicerad
01 juni 2007
Kontakter:
Presskontakt

Kina var först, och därefter kom Algeriet. Nu tar Arla Foods steget in på ännu en stor tillväxtmarknad – Vietnam. I oktober lanseras mjölkpulver under varumärket Milex®. – Vi ser stora möjligheter i Vietnam. Försäljningen av mjölkpulver ökade med drygt 30 procent under det fjärde kvartalet förra året. Även om det givetvis inte kommer ligga kvar på samma nivå förväntar vi en fortsatt positiv utveckling under lång tid, säger Frede Juulsen, ansvarig för Arla Foods mjölkpulververksamhet. Det nya företaget, Arla Foods Vietnam, fick klartecken från de lokala myndigheterna för några dagar sedan, den 21 maj, och registrerades samtidigt. Sedan tidigare har ett avtal om samarbete med distributören Asian Dragon undertecknats. – Vår partner har ett brett nationellt nätverk och distribuerar redan andra livsmedel. Deras uppgift blir att sköta lager och försäljning och se till att produkterna kommer ut i butikerna, medan vi själva koncentrerar oss på marknadsföringen, säger Frede Juulsen. Vietnam är den kanske snabbast växande marknaden i Asien för tillfället. Landet har drygt 84 miljoner invånare och köpkraften har ökat markant i främst storstäderna de senaste åren. Inte minst har försäljningen av mejeriprodukter skjutit i höjden. – Många av våra konkurrenter är redan på plats i Vietnam. Men med tanke på den väldiga tillväxten finns det fortfarande stora möjligheter på marknaden. Vi förväntar en omsättning på runt 60 miljoner danska kronor under det första året, säger Frede Juulsen. Arla Foods Vietnam kommer att marknadsföra mjölkpulverprodukter från Skandinavien under varumärket Milex®. Sortimentet och konceptet blir det samma som i grannlandet Kina, och målgruppen är i första hand barnfamiljer. Innan lanseringen i oktober ska organisationen byggas upp. Företaget kommer att ledas av Claus Pedersen – i dag marknadsföringschef för mjölkpulver i Global Ingredients – och får bas i Ho Chi Minh City (Saigon). Arla Foods Vietnam kommer att anställa cirka åtta personer lokalt medan partnern Asian Dragon bygger upp en organisation på cirka 50 personer som ska ägna sig åt samarbetet. För mer information: Tobias Wåhlén, chef extern kommunikation tel: +46 (0)8 789 51 41 mobil: +46 (0)70 899 51 41 e-post: tobias.wahlen@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,6 miljarder kilo och en omsättning på cirka 55,9 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 9 400 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i elva länder och har försäljningskontor i 24 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76