Väntade framgångar i Storbritannien

Lästid
1 min
Publicerad
24 november 2006
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods UK plc lade den 23 november fram sitt årsbokslut på fondbörsen i London. Den totala försäljningen har ökat och en rad varumärken har nått stora framgångar. I år har Arla Foods brittiska dotterbolag, Arla Foods UK plc, genomfört den avslutande fasen av strategiplanen efter fusionen mellan Express Dairies och Arla Foods 2003.Företaget redovisar ett överskott från primär ordinär drift på 31,5 miljoner pund (cirka 420 miljoner svenska kronor) före skatt. Den totala försäljningen från fortsättande verksamhet har ökat med sex procent till 1,15 miljarder pund (cirka 15,5 miljarder kronor). Framgångarna beror framför allt på att varumärken som Lurpak, Anchor och inte minst mjölken Cravendale har gått bra. Försäljningsvärdet för Cravendale har ökat med hela 19 procent under verksamhetsåret, som avslutades den 30 september 2006. – Våra varumärken fortsätter att gå starkt framåt. Cravendale-försäljningen har stigit så mycket, att vi kommer att öka vår marknadsföringsbudget för nästa år till sex miljoner pund för att understödja den glädjande försäljningstrend som vi sett under andra halvan av verksamhetsåret, säger styrelsens ordförande Sir David Naish. – Vi är fortfarande den ledande leverantören av färsk dryckesmjölk och grädde till detaljhandeln, och vi förväntar att öka försäljningen till våra tre största detaljhandelskunder ytterligare, säger David Naish, med hänvisning till att försäljningen av färsk dryckesmjölk till Arla Foods UK plc:s tre största kunder redan stigit med 7 procent. Arla Foods UK plc är fortfarande ledande på marknaden för smör, matfettsblandningar och margarin i Storbritannien – med Lurpak och Anchor bland de tre mest framgångsrika varumärkena i kategorin. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76