Stora framgångar på världens största ostmässa

Lästid
1 min
Publicerad
03 augusti 2006
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods belönades med medaljer av alla valörer på den stora ostmässan i engelska Nantwich. Kvibille med skotsk whisky tilltalade britterna och Apetina med inbyggd sil utsågs till en stor förpackningsnyhet. På Nantwich International Cheese Show bedöms ostar från hela världen. Kvibille Mejeri fick en guldmedalj för sin ädelost med whisky och utmärkelsen Highly Commended för Kvibille Cheddar. – Det är alltid en ära att vinna prestigefyllda priser. För oss i Kvibille är det ett bevis för att vår ost håller hög internationell kvalitet. Förhoppningen är att i framtiden lansera våra ostar på flera marknader, säger mejerichef Erik T Carlsson. Apetina Fetatärningar fick medalj i alla valörer. De traditionella belönades med guld, light-varianten med silver och extra light med brons. Apetina Feta tärnad tilldelades dessutom en trofé för bästa innovation eftersom plastförpackningen med en sil inuti är en uppskattad nyhet i Storbritannien. Arla Foods danska mejerier, bland andra Bov och Holstebro, fick också guld-, silver och bronsmedaljer för olika bredbara ostar och smör, se bifogad lista. Fakta mässan: Nantwich International Cheese Show startade 1897 och hålls sydväst om Manchester i England. Mässan som i år hölls den 25–26 juli har vuxit till cirka 2 000 deltagande och 30 000 besökare per år. Förutom möjligheterna att smaka och köpa ostar i toppklass koras vinnare i ett antal olika klasser. Mässan är öppen för konsumenter, producenter, återförsäljare, importörer och internationella ostexperter. Även tidigare år har Arla Foods vunnit medaljer och utmärkelser i Nantwich för sina ostar. Fakta Kvibille: Kvibilles ostar har i dag en mängd utmärkelser från internationella tävlingar. Det halländska mejeriet började sin produktion 1916. Sedan 1928 tillverkas ostar av cheddartyp och sedan 1934 blåmögel- och andra ädelostar. Kvibille Mejeri har varit i Arlas ägo sedan 1972 och har i dag cirka 100 anställda. De tillverkar ungefär 3 miljoner kilo cheddar och 1 miljon kilo ädelost per år. Efterfrågan på vällagrad ost ökar kontinuerligt. Bildtext: Kvibille Whiskyädel får bada i skotsk whisky innan den läggs att mogna. Produktbilder finns på www.arlafoods.se/press Presskontakt: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70-689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76