Nyhet från Høng: Ny design ska locka unga ostälskare

Lästid
1 min
Publicerad
16 januari 2006
Kontakter:
Presskontakt

Høng, det största varumärket inom mögelostar på den svenska marknaden, har fått ett lyft. Ny förpackningsdesign i ljusa färger och modernt formspråk ska locka till sig den växande gruppen unga ostälskare.

Den nya designen ska förmedla njutning och passion för ost och vill förknippas med ”ostälskaren i dig”. Designen är framtagen av reklambyrån Ogilvy i Århus, Danmark.

Det var en utmaning att göra den nya designen så att den fortfarande tilltalar den befintliga målgruppen, som främst är medelålders och pensionärer, samtidigt som den ska den locka till sig de nya unga ostkonsumenterna. För att möta båda målgrupperna valdes en modernare dekor, ljusare färger och fotograferade bilder som visar osten i en läcker miljö på förpackningarna. Den traditionella känslan är kvar genom emblemet för Kunglig dansk hovleverantör.

Svenskarna gillar dessertostar. Den totala försäljningen av mögelostar har ökat med 9 procent det senaste året*. Høng har en marknadsandel på 17 procent* och varumärkeskännedomen är 95 procent**.

I Høng-sortimentet finns det totalt tio mögelostar i tre kategorier; vitmögel, blå-vitmögel och blåmögel. De vita ostarna har en mjukare och mer diskret smak än blåmögelostarna. Høngs ostar passar också utmärkt i matlagning.

Smakbarometern
På alla förpackningar av ostar från Høng finns en smakbarometer som visar var på skalan mild – stark som de olika ostarna befinner sig.

* AC Nielsen, rullande helår vecka 49, 2005
** TNS, andra halvåret 2005

För mer information eller pressbilder kontakta:

Inger Söderlund, PR-chef, tel: 08-789 58 84, 070-689 58 84, e-post: inger.soderlund@arlafoods.com
Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation, tel: 08-789 54 35, 070-689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största och världens tredje största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 7,1 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder kronor. Arla är en kooperativ förening som ägs av 11 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter. Koncernen har 18 000 anställda, huvudsakligen i Danmark, Sverige och Storbritannien. www.arlafoods.se

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76