Nyhet från Apetina: Smulad fetaost för varm matlagning

Lästid
1 min
Publicerad
08 februari 2006
Kontakter:
Presskontakt

Intresset för att använda ost i matlagningen ökar – populärast är fetaost. I mars lanseras Apetinaâ

Ost i matlagning har totalt ökat med 11 procent och fetaost är den mest populära. Totalt sett har försäljningen av fetaost ökat med 21 procent det senaste året. I genomsnitt äter svensken 300 gram fetaost per person och år.*

Apetina Smulad Feta är den första smulade fetaosten på den svenska marknaden. En bekväm produkt som är lätt att använda. Passar utmärkt i varm mat. Till exempel till nykokt färsk pasta tillsammans med blandade grönsaker, i en risotto, en paj eller gratäng. Osten strös direkt i maten, smälter snabbt och ger en krämig känsla samt den karaktäristiska fetaostsmaken som övriga Apetina fetaostar. Den passar även bra som den är i till exempel en sallad, röra eller en mousse.

Apetina är marknadsledande inom kategorin fetaostar med en andel på 42 procent. Varumärket har ett brett sortiment av fetaostar. Enligt ett EU-beslut får dessa ostar inte kallas fetaost från och med oktober 2007, eftersom de inte innehåller får- eller getmjölk eller tillverkas i Grekland. Varumärket Apetina kommer dock att finnas kvar som garant för att det är precis samma produkter som tidigare det vill säga Arlas fetaostsortiment gjord på komjölk.

En förpackning Apetina Smulad Feta innehåller 100 gram och kostar cirka 12 kronor. Finns i butik från vecka 10.

Bifogat finns recept och produktfakta.

*AC Nielsen rullande helår tom v 50-05

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70 689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation
tel: +46 (0)8 789 54 35
mobil: +46 (0)70 689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76