Ny design ska locka unga ostälskare
- Lästid
- 2 min
- Publicerad
- 15 januari 2006
- Kontakter:
- Presskontakt
Dessertosten kommer tillbaka i nytt sällskap av bröd, chutneys, röror, oliver och marmelader. Konsumtionen av vitmögel-, blå-vitmögel- och blåmögelostar ökar stadigt. Det är framförallt bland unga konsumenter som de nya ostälskarna finns. För att möta denna målgrupp förnyar nu Høng sin förpackningsdesign.
Vi äter mer och mer dessertost. Konsumtionen av vitmögel-, blå-vitmögel- och blåmögelostar har ökat med 9 procent det senaste året*. Høng är det största varumärket inom sortimentet mögelostar på den svenska marknaden. Nu kommer Høng i ny förpackningsdesign. Modern dekor i ljusa färger ska förmedla njutning och passion för ost. Förpackningen har också bilder som tydligt visar hur osten ser ut.
I Høng-sortimentet finns det totalt tio mögelostar i tre kategorier; vitmögel, blå-vitmögel och blåmögel. De vita ostarna har en mjukare och mer diskret smak än blåmögelostarna. Høngs ostar passar också utmärkt i matlagning.
Smakbarometern
På alla förpackningar av ostar från Høng finns en smakbarometer som visar var på skalan mild – stark som de olika ostarna befinner sig.
Tips för en lyckad ostbricka
På en ostbricka ska det finnas något som passar alla smakriktningar; både starka och milda ostar, hårdostar och mögelostar. Det är viktigt att undvika allt för salta tillbehör när man serverar ost.
– Arrangera ostarna medurs på en skala från mjuk till hård och mild till stark
– Räkna med 200-300 gram ost per person om du enbart serverar ost
– Lägg ostarna på ett plant fat så att man kan skära dem lättare
– Ostarna ska serveras rumstempererade för att de ska få full smak
– Förse varje ost med en egen kniv
– Servera gärna med färskt bröd, tilltugget ska vara ett komplement och inte konkurrera med ostens smak
– Använd gärna nötter, oliver, marmelader, chutneys och röror som tillbehör
*AC Nielsen, rullande helår vecka 49, 2005
För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70 689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com
Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation
tel: +46 (0)8 789 54 35
mobil: +46 (0)70 689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com
Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.