Långsamt uppåt i Mellanöstern

Lästid
1 min
Publicerad
22 maj 2006
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods är fortsatt hårt drabbat i Mellanöstern av konsumenternas reaktion på Muhammedteckningarna. Smör, ost och mjölkpulver från Danmark är tillbaka i ett stort antal butiker i Mellanöstern, men försäljningen är blygsam – om än stigande. I Saudiarabien där Arla säljer två tredjedelar av sina produkter ligger omsättningen på 10-15 procent jämfört med före bojkotten. – På den saudiska marknaden väljer många konsumenter fortfarande bort danska produkter. Antingen för att de vill fortsätta bojkotten eller för att de har vant sig vid konkurrenternas produkter. Det är positivt att vi är tillbaka på hyllorna i många butiker och att försäljningen ökar. Men vi har ett långt och mödosamt arbete framför oss, säger Finn Hansen, chef för Arla Foods verksamhet i Mellanöstern. På flera av de mindre marknaderna i regionen har Arla lyckats vinna en stor del av marknaden tillbaka. Bäst går det i Förenade Arabemiraten, Bahrain, Oman, Jemen och Libanon där försäljningen ligger mellan 50 och 90 procent jämfört med före bojkotten. Totalt uppgår försäljningen i hela Mellanöstern och Nordafrika till 15-20 procent av nivån före bojkotten. Förra året låg omsättningen på 3,7 miljarder kronor i Mellanöstern. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76