Långsam avveckling av bojkotten

Lästid
1 min
Publicerad
30 mars 2006
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods come back i Mellanöstern går för närvarande bäst i Libanon, Qatar, Bahrain och delar av Förenade Arabemiraten. På den största marknaden, Saudiarabien, går det fortfarande trögt.

Flera tidningar i Mellanöstern skriver att bojkotten mot Arla Foods smör och ost är upphävd, och religiösa ledare uppmanar konsumenterna att upphöra med bojkotten. Det bidrar till att få flera butiker och stormarknader att ta in inte bara Arlas utan även andra danska företags produkter på hyllorna.

Avvecklingen av bojkotten går dock sakta. Danska mejeriprodukter finns nu i uppskattningsvis 400 butiker, framför allt mindre. Före bojkotten var siffran över 50 000 butiker. De få stormarknader som hittills beslutat sig för att åter sälja ost och smör från Danmark har i första hand utländska konsumenter.

– Flera av de stora butikskedjorna är försiktiga och väntar på att någon av konkurrenterna tar första steget. Ingen vet ju hur konsumenterna kommer att reagera på att se våra mejeriprodukter på hyllorna igen, säger Finn Hansen, som har ansvaret för Arla Foods verksamhet i Mellanöstern.

Presskontakt:
Katarina Malmström, Kommunikationschef.
tel: +46 (0)8 789 50 59
mobil: +46 (0)70 689 50 59
e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76