Krämig fetaost till sommarköket

Lästid
2 min
Publicerad
19 april 2006
Kontakter:
Presskontakt

Lagom till sommaren finns nu en perfekt nyhet för alla fetaostälskare, Apetina Feta i förpackning om 500 gram. Den nya fetaosten är krämig i konsistensen och har en låg fetthalt på 17 procent. I oöppnad förpackning kan fetaosten förvaras i rumstemperatur och den har en lång hållbarhet. Fetaosten passar därför utmärkt att alltid ha till hands i båten, husvagnen eller i skafferiet i sommarstugan.

Inför semestervistelse i båt, husvagn eller sommarstuga krävs ofta noggrann planering av matinköp. Finns ingen affär i närheten av sommarnöjet är det viktigt att tänka långsiktigt i matplaneringen.

Den nya Apetina Feta 500 gram i bit är en produkt som håller i längden. Den har lång hållbarhet, utan tillsats av konserveringsmedel, tack vare en speciell tillverknings- och förpackningsteknik. En oöppnad förpackning kan därför förvaras i rumstemperatur. Det gör den till en riktigt ”bra-att-ha-hemma-produkt” i skafferiet. Öppnad förpackning förvaras i max 8 grader och håller i högst 3 dagar.

Apetina Feta 500 gram i bit har en krämigare konsistens än traditionell feta, men ändå bara en fetthalt på 17 procent. Med fetaost som ingrediens kan sommarmenyn varieras mycket och många rätter kan också göras utan ett ordentligt kök. Ta till exempel nyodlade grönsaker från trädgårdslandet, toppa med fetaost och oliver och avnjut en grekisk sallad en varm sommardag eller lägg skivor av feta på en foliebit på grillen och ringla över lite honung. Servera tillsammans med ruccola och pinjenötter som en ljummen sommarförrätt.

25 år med fetaost i Sverige
Sedan fetaost lanserades i Sverige i början på 80-talet har konsumtionen ökat kraftigt. Den första svensktillverkade fetaosten togs fram under varumärket Semper på Arlas mejeri i Norrköping. Tidigare fanns det bara ett litet utbud av importerad bulgarisk fårost i vissa småbutiker runt Mälardalen.

Det var med spänning som fetaosten testlanserades. Det fanns en osäkerhet i hur den nya smaken och konsistensen skulle gå hem hos svensken. Arla hade förhoppningar om att sälja ett par hundra ton om året. Med facit i hand är det bara att konstatera att det var en lyckad satsning. I dag, cirka 25 år senare, säljs närmare 3000 ton fetaost i Sverige. Bara det senaste året har konsumtionen ökat med 21 procent. I genomsnitt äter svensken 300 gram fetaost per person och år. *

Apetina 500 gram har en hållbarhet på 360 dagar. Finns nu i butik och kostar ca 35- 40 kronor.

*AC Nielsen rullande helår tom v 50-05

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70 689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation
tel: +46 (0)8 789 54 35
mobil: +46 (0)70 689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76