Kombinationen lokalt och importerat ger Arla Foods tillväxtmöjligheter i USA

Lästid
2 min
Publicerad
20 oktober 2006
Kontakter:
Presskontakt

Starten av lokal produktion i USA har gett positiv effekt för importen av produkter från Skandinavien. Just kombinationen lokalt och importerat är nyckeln till att Arla Foods aldrig förr haft större tillväxtmöjligheter i USA.

– Vår lokala produktion har gjort det möjligt för oss att sälja fler importerade produkter eftersom vi uppfattas som en mer relevant medspelare på marknaden. Vår importverksamhet har stigit trots att den övriga importen från Europa har sjunkit med 10 procent under året, säger Andrew Simpson, vd för Arla Foods Inc. i USA.

Efter köpet i år av White Clover Dairy i Wisconsin och danska Tholstrup Cheese, som har ett mejeri i Michigan, pekar alla försäljningskurvor uppåt. Importen av ost och smör från Skandinavien har hittills ökat med cirka 5 procent, varav Havarti har stigit med 8,5 procent.
När 2006 började hade Arla Foods 20 medarbetare på kontoret i New Jersey och licensproduktion hos White Clover i Wisconsin. Importen från Skandinavien stod för 80 procent av Arlas volym på den amerikanska marknaden. Köpet av White Clover och Tholstrup Cheese har gjort att staben har ökat till cirka 150 medarbetare. Den lokala produktionen har gått från 20 procent till 45 procent av Arlas totalvolym i USA. Denna ökning är viktig eftersom produkter tillverkade i USA dominerar marknaden.
– Om vi vill vara marknadsledande inom våra kategorier och betraktas som specialister måste vi erbjuda både importerat och lokalproducerat. Framgången för våra importerade varor är beroende av vår förmåga att erbjuda lokala produkter, säger Andrew Simpson.
Inom kategorin för importerad blåmögelost är Arla Foods varumärke Rosenborg det klart största. Medräknat amerikanska varumärken ligger Rosenborg på andra plats. Köpet av Tholstrup och tillgången till varumärket Saga, som är det femte största varumärket i kategorin, ger Arla Foods nya perspektiv. Nu finns möjligheten till samma framgångsrika upplägg för mögelost som för havarti – en kombination av import och lokal produktion.

Fakta
USA står för 30 procent av ostkonsumtionen i världen.
Den totala konsumtionen av ost i USA är 4 miljoner ton.
Kategorin specialost växer fem gånger fortare än ost gör generellt.
För närvarande är marknaden för specialost 350 000 ton i USA.
Katogorin specialost domineras av lokala ostar: 72 procent lokala och 28 procent importerade.
I USA fokuserar Arla enbart på delikatessprodukter.

Presskontakt:
Katarina Malmström, Kommunikationschef.
tel: +46 (0)8 789 50 59
mobil: +46 (0)70 689 50 59
e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727