Guldtackan – vinnare av Smörbytta 2006

Lästid
2 min
Publicerad
08 september 2006
Kontakter:
Presskontakt

Smörbyttan ”Guldtackan” av Ignacio Alonso utsågs till årets Smörbytta 2006 av en insatt jury. Arla Foods och Konstfack samarbetar i projektet Smörbytta 2006 på Svensk Form. Samarbetet initierades av Arla Foods som ett led i att ta fram bättre förpackningar. Studenterna på Institutionen för Glas och Keramik på Konstfack har arbetat fram framtidens smörbyttor som ska förenkla hanteringen och användandet av Svenskt Smör. Vinnaren tilldelades ett stipendium på 25 000 kronor. Smörbyttorna visas för allmänheten på Svensk Form 7 – 17 september. – Jag har inspirerats av vardagslyx och att allt fler äldre ting kommer tillbaka in i hemmen. Det ligger i tiden nu. Det här var verkligen ett jätteroligt projekt och jag ser fram emot när min smörbytta kommer i produktion, säger Ignacio Alonso, vinnande student från Konstfack. För första gången delades stipendiet Smörbyttan 2006 på 25 000 kronor ut. Juryn med några av Sveriges främsta inom formgivning och förpackningsdesign har nu utsett stipendiaten och den vinnande smörbyttan. Studenterna har skapat byttor med återförslutning för Svenskt Smör 500g som ska väcka nyfikenhet och förmedla de värden som Svenskt Smör står för; naturligt, äkta, svenskt, modernt och smakfullt. Dessutom ska smörbyttorna följa givna riktlinjer kring formgivning, funktion och genomförbarhet. – För oss på Konstfack har det varit intressant att jobba med ett stort och känt varumärke kring ett vardagligt och konkret problem. Studenterna fick fria händer kring gestaltningen av byttorna, utifrån tydliga funktionskrav. Det har varit ett givande projekt som resulterat i flera innovativa lösningar och vars fortsättning vi med spänning följer, säger Katarina Andersson, formgivare, lärare och projektansvarig på Institutionen för Keramik och Glas, Konstfack. – Arla Foods vill med det här samarbetet möta konsumenternas efterfrågan på en funktionell och praktisk förpackningslösning för Svenskt Smör. Samtidigt ska den väcka nyfikenhet, vara dekorativ och snygg, något man gärna ställer fram på bordet. Samarbetet med Konstfack har varit väldigt spännande och är ett sätt att arbeta på som vi hoppas kunna utveckla i framtiden, säger Emily Grabe, produktchef Svenskt Smör. Den vinnande smörbyttan kommer att finnas tillgänglig för konsument våren 2007. Vinnande bidrag ”Guldtackan” av Ignacio Alonso Juryns motivering: Från allmoge till bling-bling Med en humoristisk och intelligent koppling till exklusivitet och kylen som kassaskåp skapas en produkt med ett stort berättarvärde och idén är outplånlig i såväl butiken som hemma. Namnkunnig jury Lasse Åberg, grafisk formgivare, Teo Enlund, professor i Industridesign på Konstfack, Lars Wallentin, expert förpackningsdesign, Zandra Ahl, konsthantverkare och Yvonne Scharmer, marknadschef Arla Foods. Bifogat finns bilder, information om projektet och bedömningskriterier, juryinformation, studentpresentationer, smörets historia och bildblad. För ytterligare information kontakta: Inger Söderlund, PR-chef Tel: 08-789 58 84, 070-689 58 84, e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, PR-projektansvarig Tel: 08-789 54 35, 070-689 54 35, e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Katarina Andersson, huvudlärare Institutionen för Glas och Keramik på Konsfack Tel: 08-642 15 05, 070-415 42 10 Ignacio Alonso, student med vinnande bidrag Tel: 08-442 37 74, 073-650 46 06 Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter. Relaterade länkar till denna pressrelease Högupplösta bilder http://arla.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0000638

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76