Framgång för dansk havarti i USA

Lästid
2 min
Publicerad
23 augusti 2006
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods i USA har under första halvåret fyrdubblat sin försäljning av dansk havarti i 227 grams förpackning jämfört med samma period förra året. Produkterna säljs under varumärket Denmark’s Finest.– För vissa enskilda varunummer redovisar vi en framgång på mer än 1 000 procent det senaste året. Det är långt över våra förväntningar. Efterfrågan är så stor att vi för tillfället inte kan ta emot alla beställningar, säger Lau Andersen, produktchef i Arla Foods Inc. i USA.

Denmark’s Finest har funnits som varumärke för hårdost (gul ost/yellow cheese) på den amerikanska marknaden i tio år. För två år sedan lanserades åtta olika smakvarianter av havarti i ny förpackningsdesign. Samtidigt riktades marknadsföringen direkt till konsumenterna, istället för som tidigare till distributörer. Sedan dess har försäljningskurvan gått uppåt.

– Den nya förpackningen är lätt att öppna och återförsluta vilket i hög grad har bidragit till succén. Det har visat sig att konsumenterna är väldigt trogna Denmark’s Finest. Varumärket sänder alla de rätta signalerna om en förstklassig importerad produkt i segmentet för specialost, säger Lau Andersen.

Arla Foods säljer totalt cirka 5 000 ton hårdost (gul ost/yellow cheese) under varumärket Denmark’s Finest i USA. Havarti står för drygt 3 000 ton. Målgruppen för Denmark’s Finest är konsumenter som är beredda att betala mer för att få högsta kvalitet.

– Förutom reklam i några livsstilsmagasin har vi nått framgången med de nya produkterna utan större marknadsföringsaktiviteter. Det var givetvis en fördel att varumärket var etablerat i handeln sedan flera år när vi lanserade det nya havartisortimentet, säger Lau Andersen.

Denmark’s Finest havarti tillverkas på Norra Vium Mejeri i Danmark. Produkterna säljs över hela USA via ett nätverk av agenter och distributörer.
FAKTA

· Havarti finns i åtta olika varianter: Naturell, Naturell light, Dill, Dill light, Örter och kryddor, Jalapeno, Kummin, och Gräslök. Naturell och Dill är mest populära. Jalapeno är framgångsrik i områden med stor latinamerikansk befolkning

· Arla Foods Inc. har försäljningskontor i New Jersey och ett mejeri i Hollandtown, Wisconsin. Cirka 100 anställda totalt.

· Företaget marknadsför varumärkena Denmark’s Finest, Rosenborg (ädelost/blue cheese), Mediterra (feta), Dofino (havarti, edam och gouda tillverkad i Wisconsin), samt Lurpak (smör).
Presskontakt:

Katarina Malmström, Kommunikationschef.

tel: +46 (0)8 789 50 59

mobil: +46 (0)70 689 50 59

e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727