Fotbolls-VM kick för Arla
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 14 juni 2006
- Kontakter:
- Presskontakt
Samtidigt som fotbolls-VM pågår i Tyskland genomför Arla sin största marknadsföringskampanj någonsin på den tyska marknaden.
Varumärket Buko syns bland annat i kampanjen. Buko har funnits på den tyska marknaden i 50 år och är för många tyskar synonymt med Arla.
–Efter några tuffa år med ekonomiska problem har Tyskland fått tillbaka lite av sitt självförtroende. Arbetslösheten minskar och samtidigt bidrar fotbolls-VM till en positiv stämning i landet. Det leder till att människor handlar mer, säger Torben Olsen, chef för dotterbolaget Arla Foods i Tyskland.
Om fotbolls-VM får försäljningen av Arlas produkter att öka är svårt att säga men faktum är att under det senaste året har kännedomen om varumärket Arla stigit från 17 till 44 procent i Tyskland.
Med tanke på att det bor 80 miljoner invånare i Tyskland är det fler tyskar än skandinaver som känner till namnet Arla, säger Torben Olsen.
Men kännedomen – och därmed försäljningen – ska öka ännu mer. Arla Foods satsar därför mer än någonsin på marknadsföring i Tyskland. Under 2006 fördubblas marknadsföringsbudgeten jämfört med förra året. Via TV-reklam ska Arla på allvar etablera det röda paraplyvarumärket Arla Brand för ostarna Buko, Delite och Höhlenkäse, liksom för matfettet Kærgården, förklarar Isabell Warning, produktansvarig i Tyskland. – Tanken bakom att fokusera på paraplymärket är att få en kedjereaktion. Om konsumenter som tycker om Buko upptäcker att det är en produkt från Arla kommer de förhoppningsvis att prova Delite eller Kærgården. – Vi tror att vi med kampanjen kan öka försäljningen och etablera Arla som ett ledande varumärke i Tyskland. Det är ännu för tidigt att säga något om effekten av kampanjen, men reaktionerna har hittills varit positiva, säger Isabell Warning.Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.