Folkfest när ystra kor släpptes på bete – över 30 000 besökare

Lästid
2 min
Publicerad
29 maj 2006
Kontakter:
Presskontakt

Betessläpp av vårrusiga kor som hoppar och skuttar i gröngräset lockade mängder av besökare i maj. På 35 Arlagårdar bjöds allmänheten in till det årliga betessläppet och intresset var så stort att man på flera gårdar var tvungen att begränsa antalet besökare. Sammanlagt besökte mer än 30 000 vuxna och barn en gård under helgerna i maj. För att visa hur det går till på ett betessläpp och låta fler än bönderna få uppleva kor med vårkänslor har Arla som tradition att bjuda in allmänheten. Besökare kunde i år anmäla sig till den gård de ville besöka via Arlas hemsida. På Arlas mjölkpaket och reklamfilm i TV bjöds allmänheten till betessläpp vilket gav ett oerhört genomslag. Intresset blev så stort att flera gårdar på bara några dagar hade fått så många anmälda besökare de maximalt kunde ta emot. Över 30 000 tog sig ut till gårdarna för att se våryra kor släppas ut på grönbete. Betessläpp av kor är ett av årets stora ögonblick hos bönderna. Att korna åter kan njuta av det gröna saftiga gräset är ett säkert vårtecken. När korna släpps ut för första gången efter vintern går det ganska vilt till. De hoppar, skuttar och gnider mulen i gräset av glädje. I en undersökning som Svensk Mjölk har gjort visar också att 60 % av bönderna tycker att korna blir gladare när de släpps på bete. Sverige har världens strängaste djurskyddslag som bl a kräver att svenska kor ska gå på grönbete minst två månader per år, beroende på var i landet gården ligger. Under sommaren är många kor ute dygnet runt och kommer bara in när det är dags för mjölkning. Förutom näringsrikt gräs och klöver ute i hagarna får korna vatten, mineralfoder och saltsten. Korna betar på strandängar, hagmarker eller åkrar där bonden har sått gräs och klöver. För att korna ska ha tillgång till mycket mat och inte trampa sönder marken flyttar bonden runt dem i hagen. Kor som betar på ängar och hagar bidrar till att Sveriges naturlandskap hålls öppet och inte växer igen till skog eller vass. Dessutom trivs många växter, insekter och fåglar i kohagen. Arlagården är namnet på ett gemensamt kvalitetsprogram för alla de bönder som äger Arla Foods. Kvalitetsprogrammet omfattar allt från djuromsorg till konsumenttrygghet. Arlagårdens kvalitetsprogram bestämmer hur mjölken ska kontrolleras och att den har sådan sammansättning att de färdiga produkterna lever upp till konsumenternas behov och önskemål. Djurens behov ska tillgodoses så att deras hälsa och välbefinnande främjas och produktionen på gården ska ske med respekt för naturen. På www.arla.se kan man läsa mer om Arlagårdens kvalitetsprogram. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84 eller 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, PR-projektansvarig, tel 08-789 54 35 eller 070-689 54 35, birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter. - - - - - - - - - - - - - - - - - Distribuerat av Pia Schiller, Vox PR & Information tel: 08-506 765 00 pia.schiller@voxpr.se

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76