FOKUS PÅ FRUKOST I NY ARLA-KAMPANJ

Lästid
2 min
Publicerad
05 oktober 2006
Kontakter:
Presskontakt

Efter framgången med mjölkbonden Elin tar nu Arla steget vidare i en ny kommunikation som under hösten kommer att synas i TV och dagspress. Kampanjen är byggd kring hur en bra frukost ger energi och ork i olika kniviga vardagssituationer. Elin-kampanjen som Arla startade årsskiftet 05/06 blev en succé. Mätningar visar mycket goda resultat både vad gäller uppmärksamhet och uppskattning. Reklamen lyckades förmedla en känsla av äkthet, naturlighet, lugn och ro utan att kännas kommersiell. 9 av 10 konsumenter mellan 18–60 år har sett någon eller några delar av kampanjen och en stor andel säger sig ha stärkt sin relation till Arla. Nu tar Arla nästa steg med en kampanj som fokuserar på hur viktig en bra frukost är för att orka med dagen. De nya reklamfilmerna visar hur olika personer hanterar olika vardagssituationer. Till exempel får man se hur en pojke frågar chans på en tjej och får nej, en kvinna drar sig för att gå ut i regnrusket en måndagsmorgon och en man rockar loss på dansgolvet med sin helt egna dansstil. - Vi vill illustrera hur en bra frukost gör att vi får ork och energi att hantera livets lite mindre soliga vardagssituationer. Vi vill också påminna om att det finns naturliga och hälsosamma alternativ till alla brustabletter, vitaminshots och energidrycker som ständigt dyker upp i nya varianter. Mjölk är ju världens mest näringsrika naturprodukt och ett bra tillfälle att få i sig allt man behöver är vid frukosten. Arla och Arla-kossan har en naturlig koppling till frukosten och det vill vi utnyttja, säger Ann Freudenthal, varumärkeschef för Arla-kon. I Arlas nya kampanj tar man steget från Elin, gården och korna till en tydligare koppling till Arlas produkter. Provmätningar av den nya kampanjen visar tydligt att den uppfattas som unik och relevant - budskapet om frukost intresserar. - Den nya kommunikationen har en tydlig koppling till hela vårt produktsortiment. I en tid när vi alla översköljs med hälsobudskap i olika former känns det bra för oss att vara lite ”basic” och prata frukost, avslutar Ann Freudenthal. Kampanjen startar under vecka 41 med TV-reklam i TV3, TV4, Kanal 5 och TV6 och med annonser i dagspress under vecka 42-43. Kampanjen kommer även att synas på www.arla.se Se bifogad bild, fri för publicering: En pojke går fram till en tjej på skolgården och frågar chans – och får nej. Orkar han tänka om? Länk till filmen: www.arlafoods.se/pressbilder Reklambyrå: Forsman & Bodenfors, AD Johan Eghammer, copy Oscar Askelöf, formgivare Lotta Dolling, produktionsledare Sara Kling, projektledare Andreas Engstrand & Anders Härneman. Produktionsbolag: Bacon Film, regissör Kasper Wedendahl, producent: Christian Zettner Mediabyrå: Carat PR-byrå: Vox PR & Information För mer information: Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods Tel: 070-689 58 84, 08-789 58 84 E-post: inger.soderlund@arlafoods.com Ann Freudenthal, Varumärkeschef Arla-kon, Arla Foods, Division Sverige E-post: ann.freudenthal@arlafoods.com Tel: 08-789 58 48, 070-689 58 48 Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76