Exotisk smak av granatäpple

Lästid
2 min
Publicerad
21 februari 2006
Kontakter:
Presskontakt

Nu kommer en ny exotisk smak från Del Monte World Fruits – Persian Pomegranate. Granatäpplena i drycken blandas med druvor och äpplen för en ny och spännande smak. Granatäpplen, som är huvudingrediens i drycken, odlades redan på förhistorisk tid och ansågs vara en helig frukt. På senare tid har det genomförts studier om granatäpplets hälsosamma effekter. Persian Pomegranate från Del Monte World Fruits är en fruktryck med granatäpplen som huvudingrediens. Drycken har en söt-syrlig smak och passar utmärkt både som törstsläckare och vid lite festligare tillfällen. Granatäpplen kommer troligen ursprungligen från Västindien, men växer vilt på många ställen runt om i världen. I Egypten odlades de på Ramses IVs tid och den finns omtalad i Moseböckerna. Granatäpplet har givit namn åt den spanska staden Granada, där man fortfarande har en betydande produktion. Det är de röda saftiga kärnorna inuti frukten som äts. Frukten skärs itu och fruktköttet med kärnor pressas ur eller skrapas ur med en sked. Det röda fruktköttet som har lite sötsyrlig smak och påminner om röda vinbär, passar bra i sallader och desserter. Granatäpple passar även i sås till fisk- och kötträtter. Grenadin, som bland annat används för att färga drinkar och desserter, är gjord av granatäpple. Vetenskapliga studier på granatäpplen har visat att ren granatäppeljuice innehåller ovanligt höga nivåer av antioxidanter och andra nyttiga komponenter. Juicen innehåller nästan tre gånger så mycket antioxidanter som motsvarande mängd grönt te eller rödvin. Persian Pomegranate ingår i Del Monte World Fruits, törstsläckare med olika exotiska smaker för festliga tillfällen. I Del Monte World Fruits sortimentet ingår också Oregon White Cranberry, Indian Mango & Papaya, och Ecuadorian Passion Fruit. Persian Pomegranate kommer att finnas i butik från vecka 10. Drycken säljs i 1-liters förpackning med snäpplock för återförslutning. Pris i butik är ca 15 kronor. Om JO Bolaget JO Bolaget är den ledande aktören på juicemarknaden i Sverige med fem av de största juicemärkena i portföljen – Tropicana, Bravo, God Morgon, Del Monte och JO. Dessutom ingår Sagolika Fruktsoppor. JO Bolaget samägs av Arla och Skånemejerier. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727