Effektivare säljbearbetning i Sverige
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 29 november 2006
- Kontakter:
- Presskontakt
Arla Foods i Sverige satsar på en rad förbättringar inom säljverksamheten både mot de större kedjorna och för de mer lokala kunderna.
Arla Foods har genomgått en rad projekt för att göra den samlade nordiska organisationen starkare och mer effektiv. Avsikten är bland annat att skapa ett starkare marknadsledarskap i Norden och i de enskilda länderna, där det även i fortsättningen ska finnas starka enheter som ska serva kunder och konsumenter. I Sverige inrättas därför en helt ny försäljningsorganisation den 1 februari nästa år.
Från den dagen läggs bland annat större kraft på att bearbeta de stora detaljhandelskedjorna. Säljarbetet ute på fältet kommer också att organiseras så att säljarna koncentrerar sig på bestämda geografiska områden, vilket innebär en effektivare bearbetning av de lokala butikerna. Dessutom ökas satsningen på food service genom att insatserna fördelas på två affärsområden.
– Vi räknar med att kunna utveckla våra kunders affärer mycket bättre genom att vi satsar på ökade resurser för central bearbetning och inrättar kundspecifika affärsområden, att bättre ta hand om kundspecifika frågor, förklarar Gerhard Bley, försäljningsdirektör i Division Sverige.
En helt ny kundservicefunktion kommer också att inrättas, vilket innebär att all orderverksamhet samlas på ett och samma ställe och inte som i dag på respektive mejeri. Exakt var den nya funktionen ska lokaliseras är i dagsläget inte klart.
Det här innebär att den svenska säljorganisationen minskar med drygt 40 tjänster. För företaget totalt kommer medarbetarstyrkan under kommande år att minska med cirka 160 tjänster, dels genom sammanslagningar inom den nordiska verksamheten, dels genom rationaliseringar inom administrativa verksamheter.
Presskontakt:
Katarina Malmström, Kommunikationschef.
tel: +46 (0)8 789 50 59
mobil: +46 (0)70 689 50 59
e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.