Arlas försäljning i Mellanöstern har avstannat

Lästid
2 min
Publicerad
30 januari 2006
Kontakter:
Presskontakt

Bojkotten av danska produkter i Saudiarabien har spridit sig, och nu säljer Arla nästan inga produkter i Mellanöstern. Arlas samtliga kunder i Mellanöstern har avbokat sina beställningar, och försäljningen har avstannat på i stort sett samtliga marknader i området. Arlas lokala lager är fullt och fler produkter är på väg, eftersom de skickades från Danmark innan bojkotten inleddes. Arla kommer inom kort att ta ställning till om produktionen till Mellanöstern ska avbrytas. Produktionen sker i huvudsak på Bislev Mejeri, Holstebro Mejeri och Akafa i Danmark. Situationen på de olika marknaderna: Saudiarabien Bojkotten av danska produkter är huvudämnet i medierna. De största rubrikerna får en dansk undersökning som visar att 79 procent av danskarna inte anser att det ska framföras en ursäkt för karikatyrteckningarna i Jyllands-Posten. Medierna uppmanar till ett tydligt ställningstagande från den danska regeringen. Samtliga Arlas importörer har avbeställt sina beställningar på grund av situationen. Arlas dotterbolag i Saudiarabien, Danya Foods, försöker hålla kontakt med detaljhandeln, men försäljningen har helt upphört. Kuwait Bojkotten har uppmärksammats stort i söndagens tidningar. Arla säljer ingenting och produkterna har uppskattningsvis tagits bort från hyllorna i två tredjedelar av butikerna. Qatar Bojkotten får mycket utrymme i tidningarna. Danska produkter har tagits bort från i stort sett samtliga kedjor. Försäljningen har avstannat. Bahrain Bojkotten har nu också nått Bahrain, där fyra-fem kedjor har tagit bort danska produkter från hyllorna. Försäljningen står stilla. Förenade Arabemiraten Bojkotten uppmärksammas i media, och den danska undersökning som visar att 79 procent av danskarna inte stödjer en ursäkt är huvudämnet. Danska produkter har tagits bort från hyllorna i minst sex stora kedjor, och det förväntas att Arlas produkter helt har försvunnit inom kort. BAKGRUND Jyllands-Posten, den största dagstidningen i Danmark, publicerade under hösten 2005 tolv satiriska teckningar av profeten Mohammed. Anledningen var att några tecknare av rädsla för muslimska reaktioner hade sagt nej till att illustrera en barnbok om Mohammed – det är enligt Koranen förbjudet att avbilda profeten. Kulturredaktören på Jyllands-Posten ville med utgångspunkt i de publicerade teckningarna skapa en debatt om yttrandefriheten i förhållande till religiösa förbud. Teckningarna har utlöst en bojkott av danska produkter i Saudiarabien, en bojkott som spridit sig till övriga delar av Mellanöstern. I medias rapportering har produkterna Lurpak och Puck från Arla använts som exempel. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727