Arla vill bidra till en dialog mellan parterna

Lästid
1 min
Publicerad
01 februari 2006
Kontakter:
Presskontakt

Efter den danske statsministerns avståndstagande till karikatyrerna på profeten Muhammed, och Jyllands-Postens offentliga ursäkt, finns det nu grogrund för en dialog, som kan leda till att bojkotten av danska varor i Mellanöstern upphör. Det konstaterar Arlas koncernchef Peder Tuborgh. – Vi avvaktar nu och hoppas att de involverade parterna finner en lösning på konflikten. Arla ställer alla möjliga resurser till förfogande som kan bidra till att avsluta denna destruktiva konfikt mellan Danmark och den arabiska världen, säger han. Peder Tuborgh påpekar samtidigt att det blir mycket svårt att etablera Arlas position i Mellanöstern på nytt. – Det kommer att ta flera år för såren att läka. Men vi önskar en dialog som kan lösa konflikten så att vi kan upprätta vår affärsverksamhet i Mellanöstern och de goda förbindelser vi har haft i området under 40 år. Han har inga synpunkter på om karikatyrteckningarna borde ha publicerats i Jyllands-Posten. – Arla är varken en tidning eller ett politiskt parti, och det är därför inte vår uppgift att delta i den politiska debatten. Vi kan inte heller lösa konflikten, men vi vill gärna bidra till att främja en dialog mellan parterna. Om uttrycksfriheten säger han: – I Danmark har vi två centrala värden. Det ena är att vi inte kränker andra människor på grund av deras religion eller etniska ursprung, det andra är uttrycksfriheten. Jag anser att företag och medborgare har ett ansvar för att de båda värdena är i balans. Det ena ska inte utesluta det andra. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727