Arla påverkas av bojkott mot danska varor

Lästid
1 min
Publicerad
27 januari 2006
Kontakter:
Presskontakt

Arlas försäljning i Saudiarabien påverkas nu av reaktionerna efter att den danska tidningen Jyllands-Posten publicerat teckningar på profeten Mohammed. Konsumenterna i Saudiarabien uppmanas att bojkotta danska varor, bland annat produkter från Arla. Såväl teve som tidningar i Saudiarabien har i helgen rapporterat om de karikatyrer av profeten Mohammed som publicerats i Jyllands-Posten. De saudiska medierna har även uppmärksammat att många uppmanar till bojkott av danska produkter, och i samband med detta visat bilder på Lurpak och smältosten Puck från Arla. Även under fredagsbönen den 20 januari framförde flera religiösa ledare rådet att avstå från att köpa danska produkter och på så sätt protestera mot Jyllands-Postens teckningar. Arlas försäljning har påverkats. Flera av kunder har meddelat att de vill avbeställa leveranser, och en rad butiker har också tagit bort Arlas produkter från hyllorna. Bakgrund Jyllands-Posten, den största dagstidningen i Danmark, publicerade under hösten 2005 tolv satiriska teckningar av profeten Mohammed. Anledningen var att några tecknare av rädsla för muslimska reaktioner hade sagt nej till att illustrera en barnbok om Mohammed – det är enligt Koranen förbjudet att avbilda profeten. Kulturredaktören på Jyllands-Posten ville med utgångspunkt i de publicerade teckningarna skapa en debatt om yttrandefriheten i förhållande till religiösa förbud. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76