Arla köket inspirerar till fransk retrobuffé

Lästid
2 min
Publicerad
03 mars 2006
Kontakter:
Presskontakt

Inspiration med hjälp av olika teman är populärt. Att välja ett genomgående tema för mat, dryck och dukning förenklar för festfixaren och är uppskattat av gästerna. Välj ett visst land eller landskap, en högtid eller en tidsepok. Det är bara fantasin som sätter gränserna. En av vårens stora trender är att laga mat med retrotema. Nya Arla Köket 2/2006 bjuder på retrorätt fransk buffé som passar bra till vårens stora fester. Buffén innehåller goda lättlagade rätter som kan förberedas i god tid före festen. Recepten är anpassade till 25 personer – så fira våren med att bjuda in till ett stort franskt kalas med provencalsk quiche, rosmarinbaguetter och aprikoser i rödvin! Att bjuda många kan vara enkelt om man känner till knepen och väljer de rätta recepten. Utländska, nordiska, eller tidstypiska teman Genom åren har ett stort antal teman passerat såväl hemmaköken som restaurangerna. Tapas, meze, det franska köket, cross-over, det asiatiska köket, det nordiska, det karibiska eller det franska… Att inspireras av andra länders matlagning är populärt och hela 83 procent tycker att ”utländsk mat är spännande”, enligt en undersökning från Arla.* Just nu är retrotrenden inom matlagning stor och många återvänder till sina gamla matfavoriter, såsom exempelvis den franska quichen. En annan stor retrotrend är att återvända till de ursprungliga nordiska mattraditionerna. En retronordisk fest kan exempelvis bjuda på en skånsk gåsamiddag, smålandsfest med isterband och dillstuvad potatis, eller en klassisk surströmmingsskiva. Ett annat sätt att välja tema är att välja en tidsepok för festen. Inflyttningsfesten i funkislägenheten kan bjuda på festrätter ur en kokbok från 30-talet och 20-åringens kalas blir en glammig 80-talsfest med räkcocktail, smördegsinbakad oxfilé och glace au four. Komplettera mat och dryck med rätt musik, dukning, kläder och lekar och succén är ett faktum. Kladdkakor i topp bland två miljoner nerladdningar Att desserter är populärt märks på arla.se där tusentals dessertrecept laddas ned varje dag. I januari 2006 ledde kladdkakan desserttoppen, tätt följd av vit kladdchokladtårta, smal chokladkaka med lime och vit chokladmousse med passionsfrukt. Det viktigaste med en dessert som man äter hemma är att den är enkel att äta (51%) och att barnen gillar den (48%), visar en undersökning som Arla har gjort.** I Arla Köket 2 finns många nya desserter, bland annat en fetamousse med en spännande smakbrytning som passar perfekt till syrlig fruktsallad. Goda råd är billiga och nära På www.arla.se bjuds råden och tipsen som gör att den stora festen blir enkel att ordna. Välj först ett tema, välj sedan rätter som går att förbereda. Ha lagom höga ambitioner och ta gärna hjälp – de flesta gillar att bidra med något. Kanske musiken, kanske ett gott tilltugg till drinkarna eller kanske desserten, middagens krona! * TNS, Arla Monitor, juli-dec 2005 ** Reseach International, Arla Risk monitor 2003 För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter. Relaterade länkar till denna pressrelease Ladda ner Festtips (pdf) http://www.arlafoods.se/upload/Press/Pressreleasedokument/Festtips.pdf

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76