Arla Foods köper Tholstrup Cheese

Lästid
2 min
Publicerad
26 juni 2006
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods köper företaget Tholstrup Cheese, med bland annat det kända varumärket Castello. Affären är ett led i Arla Foods strategi om att stärka företagets internationella varumärken. Affären ska granskas av konkurrensmyndigheterna. Familjen Tholstrup och verksamheten bakom kända ostmärken som Castello och Saga, väljer att sälja verksamheten då företaget saknar resurserna att utnyttja växtmöjligheterna på marknaden för specialost. – Det är en bra lösning att det blir Arla Foods som övertar företaget. Det är det mejeri som är bäst rustat att vidareutveckla våra märkesvaror. Vi är också glada över att verksamheten stannar i Danmark, säger direktör Finn Schiøtt Hansen, Tholstrup Cheese Holding A/S. Konkurrensmyndigheter i enskilda länder måste dock först godkänna uppköpet innan affären träder i kraft. Tholstrup Cheese har en omsättning på cirka 1,1 miljard SEK och säljer mögel- och färskost till framför allt marknaderna i Tyskland, Norden och Nordamerika. 15 procent av Tholstrups ostförsäljning sker i Danmark medan cirka 10 procent säljs i Sverige. Arla Foods har de senaste fem åren investerat ett tresiffrigt miljonbelopp i en ökad produktion av färskost, feta och mozzarella till den internationella marknaden. Företaget har exempelvis nyligen investerat i en utbyggnad av produktionen av blåmögelost på mejeriet i danska Høgelund. Då Tholstrup Cheese nyligen meddelade att företaget övervägde en försäljning infann sig möjligheten för Arla Foods att dels bygga starkare varumärken på företagets internationella ostmarknad, dels att bredda sitt nuvarande sortiment. Arla Foods strategi är att stärka sina varumärken på den globala marknaden genom att bättre prioritera vilka märken som företaget satsar på. – Märken som Castello och Saga har erövrat bra positioner på en rad marknader. Vi kan med vår marknadsföring och närvaro på de viktigaste marknaderna bidra till lyfta dessa starka kvalitetsmärken ytterligare, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh. Marknaden för specialost domineras av märkesvaror, och det pågår en kamp mellan de stora aktörerna om uppköp av märken som Castello och Saga för att kunna erövra nya marknadsandelar eller behålla nuvarande positioner. Arla Foods övertar Tholstrup Cheese efter ett godkännande från konkurrensmyndigheterna i ett antal länder. Köpeskillingen är inte offentlig. Tholstrup sysselsätter 500 medarbetare varav cirka 450 i Danmark. Verksamheten producerar totalt 17 400 ton ost och 6 200 ton pasta. Tholstrup har fem produktionsplatser i Danmark, tre som tillverkar ost och två med pastaproduktion. Dessutom har verksamheten ostproduktion i Michigan, USA. Arla Foods kommer på sikt att se över den samlade produktionen av färsk- och mögelost. Syftet är att skapa en lösning som säkrar det bästa utnyttjandet av kapacitet och kunskap i både Danmark och USA. Produktionen på Kvibille Mejeri i Sverige berörs inte. Ladda ned fakta om Tholstrup Cheese här Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727