Arla Foods är tillbaka på 60 procent i Mellanöstern
- Lästid
- 2 min
- Publicerad
- 13 december 2006
- Kontakter:
- Presskontakt
Arla Foods försäljning av smör och ost i Mellanöstern är tillbaka på närmare 60 procent, mycket tack vare framgångsrika butikskampanjer. Nu hoppas Arla Foods vara tillbaka på 100 procent till nästa årsskifte. Bojkotten har i så fall medfört en tillbakagång på två år på en av Arla Foods största marknader. Och en kostnad 2006 på cirka 50 000 kronor per ägare om summan slås jämnt ut över alla.
Arla Foods förväntning var att innan detta nyår nå en omsättning i Mellanöstern på hälften av nivån som gällde innan bojkotten. Det målet har redan nåtts – omsättningen är nu uppe på 60 procent. Det höga resultatet beror dock till stor del på att många produkter säljs till lägre priser.
– Försäljningen i början av året gick så trögt att vi ansåg att det var nödvändigt att lansera en mängd kampanjer under sommaren med erbjudanden om smör och ost till lägre priser. Samtidigt närmade sig varorna i våra lager bäst före-datum. Nu säljer vi alldeles nyproducerade varor till ordinarie pris och det blir spännande att se i vilken omfattning vi kan behålla omsättningen, säger Finn Hansen, ansvarig för Mellanöstern inom Arla Foods.
Han förväntar sig dock att Arla Foods försäljning kommer att stiga under nästa år och att omsättningen vid årsskiftet 2007/08 har nått nivån före bojkotten. Men det innebär ändå att bojkotten har flyttat tillbaka Arla Foods utveckling i Mellanöstern med två år.
– Det har varit en svår tid för alla de medarbetare i Arla Foods som är knutna till vår verksamhet i Mellanöstern. Med det är trots allt en lättnad att vi inte längre upplever en egentlig bojkott av våra mejeriprodukter. Den religiöst och kulturellt betingade dagordningen vi har haft är nu ersatts av en mer kommersiell dagordning, i vilken vi möter starkare konkurrens från andra mejeriföretag, säger Finn Hansen.
Räkningen för bojkotten av danska varor i Mellanöstern blir cirka 400 miljoner danska kronor i år, det vill säga cirka 500 miljoner svenska kronor. Det motsvarar en kostnad på 50 000 svenska kronor jämnt utslaget över alla för de drygt 10 000 danska och svenska ägarna.
Därmed är minskningen i Mellanöstern på nivå med de beräkningar Arla Foods angav i mars när försäljningen av danskt smör, ost och andra mejeriprodukter hade legat nere i en månad.
Presskontakt:
Katarina Malmström, Kommunikationschef.
tel: +46 (0)8 789 50 59
mobil: +46 (0)70 689 50 59
e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.