Arla först med poddradio

Lästid
2 min
Publicerad
16 maj 2006
Kontakter:
Presskontakt

IT-utvecklingen innebär nya möjligheter för företag att kommunicera och bygga relationer till sina kunder. Det har Arla insett och är nu första livsmedelsföretaget i Sverige som satsar på poddradio. I tolv radioprogram med olika teman kommer Arla att sprida matglädje och inspirera till vardagsmatlagning. Det första programmet, med temat nordiska smaker, kan laddas ner från Arla Kökets hemsida, www.arla.se, från och med den 15 maj. Den 15 maj är det premiär för det första av tolv stycken poddradioprogram på Arla Kökets hemsida. Arla blir därmed det första livsmedelsföretaget som använder sig av poddradio som en marknadsföringskanal. Poddcasting är ett sätt att via Internet sprida radioprogram som kan laddas ner till mp3-spelare eller direkt i datorn. – Arla är ett modernt mejeriföretag och vi använder oss av moderna kommunikationskanaler. Poddcasting gör det möjligt för oss att i radioprogramsform inspirera till vardagsmatlagning. Vi har tidigare i år lanserat en ”gör din egen-kokbok”-tjänst på webben som utnyttjar de möjligheter som Internet och digitaltryck ger, säger Johanna Ragnartz, webbansvarig för Arla Köket. Arla Kökets hemsida, www.arla.se, är Sveriges största matsajt och en viktig kommunikationskanal för företaget att serva och bygga relationer med kunderna. De tolv poddradioprogrammen, ett varje månad, är producerade av produktionsbolaget Filt. Varje program har ett tema, det första nordiska smaker och i september handlar det om att laga mat i panna. Recepten på maträtterna som tillagas i programmet kommer att finnas på hemsidan. Programmen går att ladda ner på mp3 eller lyssna på direkt i datorn. Antingen laddas ljudfilerna ner manuellt eller så automatiserar man processen genom att skaffa sig ett prenumerationsprogram, en podcastklient. En sådan klient håller själv reda på när nya ljudfiler som man är intresserad av publiceras. Så fort ett nytt program läggs ut, hämtar klienten hem det och presenterar det. Det finns flera olika podcastingklienter som är gratis, exempelvis iTunes och Dopples. Bifogat finns ett program plus, ett programschema och bakgrundsinformation om poddcasting och poddradio. För ytterligare information kontakta: Johanna Ragnartz, webbansvarig Tel: 08-789 54 58, 070-689 54 58 e-post: johanna.ragnartz@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektansvarig PR Tel: 08-789 54 35, 070-689 54 35, e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Inger Söderlund, PR-chef Tel: 08-789 58 84, 070-689 58 84, e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76