Apetina säljer över alla förväntningar

Lästid
3 min
Publicerad
10 augusti 2006
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods säljer mer fetaost än förväntat i Europa. För att möta efterfrågan har styrelsen beslutat att Bov Mejeri i Danmark ska byggas ut. Trots att årskapaciteten på Bov Mejeri nyligen utökades till 16 000 ton kommer mejeriet redan 2008 inte vara stort nog att möta européernas efterfrågan. Verkligheten har visat sig överträffa alla tillväxtprognoser och därför har Arla Foods justerat upp förväntningarna på kommande års försäljning av Apetina. Kapaciteten på Bov Mejeri utökas till 26 000 ton och beräknas vara fullt utnyttjad runt 2012. Utbyggnaden kostar cirka 300 miljoner DKK. – Den generella tillväxten på den europeiska fetamarknaden ligger på cirka 15 procent årligen. Feta är därmed en av de mejeriprodukter som går mest framåt. Vårt varumärke, Apetina, har i flera år varit marknadsledande i en rad europeiska länder, säger koncerndirektör Mikael Sternberg Christiansen, som har ansvaret för de internationella marknaderna i Arla Foods. Företagets strategi är just att vara ledande inom utvalda specialostkategorier i Europa, bland annat genom att satsa på få, starka varumärken. Apetina blev för några år sedan Arla Foods europeiska fetamärke och har nu ersatt alla lokala märken. Apetina-sortimentet lanseras nu i Storbritannien och responsen från alla de stora kedjorna har varit positiv. Samtidigt har Apetina haft så stor framgång i Polen att varumärket även ska lanseras i Ryssland och övriga Östeuropa. Målet är att konsumenterna ska uppfatta Apetina som synonymt med feta, när EU:s förbud mot att använda namnet feta på ost tillverkad utanför Grekland träder i kraft i oktober 2007. – Vi har satsat hårt och investerat mycket i att etablera namnet Apetina. Allt tyder nu på att vi verkligen har lyckats. Vi är övertygade om att Apetina kan stå på egna ben och klara sig utan namnet feta när den dagen kommer, säger Mikael Sternberg Christiansen. Utbyggnaden av Bov Mejeri påbörjas omgående och ska vara klar i början av 2009. Det finns idag 200 medarbetare på mejeriet. Hur många nya arbetstillfällen som kommer att skapas genom utbyggnaden är ännu inte klart. Feta mer än osttärningar i salladen Innovation och inspiration är två begrepp som driver utvecklingen av fetamarknaden i Europa. Arla Foods har exempelvis nyligen vunnit ett innovationspris vid världens största ostmässa i engelska Nantwich för Apetina med inbyggd sil. Med ett enkelt grepp kan konsumenten lyfta upp fetaosten ur förpackningen. – Vi har haft förpackningen ett tag i Norden, så här är den inte ny. Men det är den ju i Storbritannien, och det visar hur ett existerande sortiment på en plats kan spridas till flera länder, säger Marianne Bach, internationell kategorichef för feta. Feta har traditionellt använts i sallader, men möjligheterna är stora att inspirera européerna till att ha feta även i varma rätter. – Recept på hur feta kan användas i pizza, pajer, varmrätter, pasta och bröd är ett viktigt verktyg för att öka konsumtionen. Vi har också tagit fram smulad feta, som gör det lättare för konsumenten att använda fetaosten som ingrediens. Många andra idéer är på väg, säger Marianne Bach. Arla har dessutom åtskilliga varianter av feta som kan ätas som tilltugg direkt ur förpackningen. Här är osten blandad med ingredienser som oliver, soltorkade tomater och kryddor. FAKTA Arlas fetaproduktion till Europa Försäljning i år: Cirka 13 000 ton Nuvarande kapacitet på 16 000 ton väntas vara fullt utnyttjad 2008. Fördelning på marknader: Norden: 40 procent Tyskland: 30 procent Storbritannien: 10 procent Övriga Europa: 20 procent Det lönsamma varumärket Apetina är framgångsrikt i Norden, Storbritannien, Polen, Holland och Belgien. Det är dessutom på väg att bli känt i Spanien. I Tyskland och Frankrike är Arla Foods en ledande leverantör av feta under EMV. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76