Apelsinjuice med extra fruktkött

Lästid
2 min
Publicerad
29 januari 2006
Kontakter:
Presskontakt

Sju av tio svenskar tycker att det är viktigt att juice innehåller fruktkött, visar en konsument-undersökning\*. Nu kommer God Morgonâ Extra Fruktkött apelsin med mer än dubbelt som mycket fruktkött som tidigare. Den nya juicen har fått högt betyg i smaktester och finns i butik från v. 6.

Enligt en konsumentundersökning säger 70 % att det är viktigt att juicen innehåller fruktkött*. Undersökningen visar att innehållet av fruktkött är det näst viktigaste när vi väljer juice. Viktigast är naturligtvis att juicen är god. Därför kommer nu God Morgon Extra Fruktkött apelsin som är den första juicen med extra mycket fruktkött på den svenska marknaden. Den nya juicen innehåller 2,5 gånger mer av det goda fruktköttet från apelsin, jämfört med vanliga God Morgon Apelsin. I konsumenttester har juicen fått höga betyg för både smak och utseende**.

Liksom övriga God Morgon-juicer är God Morgon Extra Fruktkött apelsin 100 procent juice. Juice är ett skyddat begrepp enligt Livsmedelslagen och för att en dryck ska få kallas juice måste den innehålla 100 procent juice.

Dagsbehovet av C-vitamin i ett glas God Morgon-juice
I apelsiner finns många ämnen som kroppen behöver; C-vitamin, kalium, folsyra, samt en grupp av ämnen – flavonoider och karotenoider. Vitamin C är bland annat med vid bildningen av kollagen, ett viktigt bindvävsprotein i hud, skelett, tänder och blodkärl. C-vitamin också har en antioxidativ och skyddande effekt på andra ämnen i kroppen som vitamin A, vitamin E och fleromättade fettsyror. Dessutom underlättas upptaget av järn och utnyttjandet av folsyra och vitamin B12. Folsyra behövs för cellernas ämnesomsättning och nybildning av röda blodkroppar.

Ett glas apelsinjuice (2 dl ) motsvarar tre pressade apelsiner och innehåller 100 procent av det rekommenderade intaget av vitamin C och 24 % av det rekommenderade dagliga intaget av folsyra. Ett glas God Morgon Extra Fruktkött apelsin innehåller dessutom mer fruktkött per dl juice jämfört med om man pressar apelsinerna själv.

Samtliga God Morgon-juicer har symbolen ”inget tillsatt socker” på förpackningarna. Syftet med symbolen ”inget tillsatt socker” är att förtydliga att juice inte innehåller tillsatt socker, utan att juicens sötma kommer från frukten. Sju av tio konsumenter tror nämligen att juice alltid eller för det mesta innehåller tillsatt socker, visar en undersökning från Research International.

God Morgonâ Extra Fruktkött apelsin säljs i 1-litersförpackning med skruvkork. Juicen finns i butik fr o m vecka 6. Cirkapris är 16 kr/liter.

*TNS Gallup, Arla Monitor 2005
**LUI Sensorisk konsumenttest God Morgon med extra fruktkött juni 05

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84 eller 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com

Birgitta Wessman-Neander, Projektansvarig PR, Arla Foods, tel 08-789 54 35 eller 070-689 54 35,
birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Om JO Bolaget
JO Bolaget är den ledande aktören på juicemarknaden i Sverige med fem av de största juicemärkena i portföljen – Tropicana, Bravo, God Morgon, Del Monte och JO. Dessutom ingår Sagolika Fruktsoppor. JO Bolaget samägs av Arla och Skånemejerier.

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70 689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation
tel: +46 (0)8 789 54 35
mobil: +46 (0)70 689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76