Sagolika Lågkalori-soppa och JO Nektar Lätt

Lästid
2 min
Publicerad
18 februari 2005
Kontakter:
Presskontakt

Allt fler konsumenter efterfrågar produkter med lågt sockerinnehåll. Därför lanserar JO Bolaget tre nya produkter utan vanligt socker; JO Nektar Lätt, i smakerna Exotisk och Apelsin, samt Sagolika Lågkalori Apelsin-Nyponsoppa. De nya produkterna har 30 procent färre kalorier och innehåller inget vanligt socker (sackaros). Istället innehåller de fruktsocker och sötningsmedlet sukralos, som framställs av vanligt socker men inte ger några kalorier. JO bolaget lanserar de nya produkterna för att möta konsumenternas efterfrågan på produkter med lägre sockerhalt. I JO Nektar Lätt och Sagolika Lågkalori har det vanliga sockret ersatts med en kombination av en liten mängd fruktsocker och sötningsmedlet sukralos. Sukralos är ett sötningsmedel som framställs av vanligt socker (sackaros) men som är ca 600 gånger sötare. Det används därför i ytterst små mängder för att ge produkten en god, söt smak utan att tillföra några kalorier. Sukralos är godkänt av Livsmedelsverket, EU:s vetenskapliga kommitté, Amerikanska FDA samt av WHO. Kombinationen fruktsocker och sukralos bäst i test Just kombinationen fruktsocker och sukralos fick vid konsumenttester bäst resultat. Produkterna får en söt smak och en konsistens som är lik de sockersötade motsvarigheterna men med 30 procent färre kalorier. JO Nektar Lätt Apelsin innehåller 1,3 procent tillsatt fruktsocker och ger 25 kalorier per 100 gram (ca en deciliter), JO Nektar Lätt Exotisk innehåller 2,3 procent tillsatt fruktsocker och ger 35 kalorier per 100 gram (ca en deciliter). Sagolika Lågkalori Apelsin-Nyponsoppa, innehåller 3,5 procent tillsatt fruktsocker och ger 35 kalorier per deciliter. Hela dagsbehovet av C-vitamin Både JO Nektar Lätt och Sagolika Lågkalori är berikade med vitamin C. Ett glas JO Nektar Lätt, 2 dl, ger 100 procent av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin C och 2 dl Sagolika Lågkalori ger mer än 100 procent av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin C. Sagolika Lågkalori Apelsin-Nyponsoppa, en färsk fruktsoppa (kylvara) med en ny fräsch smakkombination, kostar cirka 19 kr i 1-liters förpackning. JO Nektar Lätt kostar ca 10 kr för 2 dl koncentrat. Produkterna finns i butik fr o m denna vecka. Ladda ner produktfakta (pdf): Produktfakta JO Sagolika.pdf Ladda ner fakta om sukralos (pdf): Fakta om Sukralos.pdf Ladda ner högupplösta bilder: Länk till bildarkivet JO Bolaget är den ledande aktören på juicemarknaden i Sverige med fem av de största juicemärkena i portföljen – Tropicana, Bravo, God Morgon, Del Monte och JO. Dessutom ingår JO Nektar och Sagolika Fruktsoppor. JO Bolaget samägs av Arla Foods och Skånemejerier. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76