Nya matlagningsprodukter och mer inspiration från Arla Köket

Lästid
2 min
Publicerad
21 april 2005
Kontakter:
Presskontakt

Arla Köket fortsätter att växa med nya matlagningsprodukter, ännu fler recept och mer inspiration. Vecka 18 kommer två nyheter; Arla Köket medelhavsinspirerad matyoghurt och Arla Köket kall sås spicy rhode island. Samtidigt samlas också hela sortimentet riven ost inom produktfamiljen Arla Köket och i receptbroschyren bjuds på medelhavsinspirerad matlagning för den svenska sommaren. Dessutom bjuder Stefan Eriksson, Årets Kock 2005, på nya recept för enkel och god vardagsmatlagning för familj och vänner. I produktfamiljen Arla Köket finns sedan vecka 10 hela sortimentet crème fraiche, matyoghurt 8 %, naturell och smaksatt Kesella kvarg samt vispgrädde 36 % med skruvkork. Nu utökas Arla Köket familjen ytterligare med en medelhavsinspirerad matyoghurt, tre smaker av kall sås och det breda sortiment riven ost . Dags att slänga kaffefiltret! En klassisk ingrediens i medelhavsköket är matyoghurten som används flitigt i både det varma och kalla köket. Arla Köket medelhavsinspirerad matyoghurt, har en mild smak och en krämig, fast konsistens som passar perfekt för olika slags röror och dipsåser. Produkten, som lanseras vecka 18, har en efterfrågad förpackningsstorlek på 5 dl och kostar cirka 15 kr/förpackning. Kall sås med hot retrosmak Det populära sortimentet med färdiga kalla såser får från vecka 18 en ny smak och blir samtidigt en del av Arla Köket. Arla Köket kall sås spicy rhode island är lite hetare än den klassiska såsen. Nyheten fick högt betyg i konsu-menttest och 80 %* av de tillfrågade tycker att den färdiga såsen passar året runt. Pris cirka 13 kr/förpackning om 2,5 dl. Grekiskt kring grillen I nya Arla Köket broschyren tipsas om grekisk kaviardipp, en svensk variant på grekernas klassiska taramosalata, god till oliver och grekiska plattbröd. Och en grekisk grillafton utan tzatsiki är omöjlig, så därför finns recept både på den klassiska varianten och på en ny där gurkan ersätts med riven zucchini eller morot! Vardagstoppen och rullat! Förutom alla medelhavsinspirerade rätter som souvlaki, ugnsrostade grönsaker, grekiska plattbröd och efterrätter som yoghurtkaka och mormors honungstzatsiki bjuder Arla Köket 3/2005 på inspirerande vardagsrätter i Vardagstoppen - middag på momangen! Och till sist hyllas den rullade formen med skinkrullar, picknickrullar och en snabblagad chokladrulltårta. Ännu fler recept och inspirerande tips finns på www.arla.se. *LUI:s 2004 För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76