Ny lättmjölk dryck med extra kalcium och D-vitamin

Lästid
3 min
Publicerad
18 maj 2005
Kontakter:
Presskontakt

Många svenskar får i sig för lite kalcium. Det gäller framför allt de som väljer bort mejeriprodukter som är den viktigaste källan till kalcium. Kalcium behövs hela livet för att bygga ett starkt skelett, oavsett kön och ålder. Därför har Arla nu tagit fram lättmjölk dryck med 30 procent mer kalcium och 100 procent mer D-vitamin än vanlig lättmjölk. Ny forskning visar dessutom att personer som vill gå ner i vikt gör det snabbare om de dricker mjölk till sina måltider För vissa grupper i Sverige är idag intaget av kalcium alldeles för lågt, framförallt unga flickor och kvinnor. Men även män som inte konsumerar så mycket mjölk och sällan motionerar får i sig för lite kalcium. Idag får cirka 30% av alla svenska kvinnor, 15-74 år, i sig mindre kalcium än det rekommenderade intaget på 8-900 mg per dag. I många fall beror det på man bantar eller av andra skäl väljer bort mejeriprodukter, som normalt utgör 75% av kalciumintaget. Mjölk är i dag vår viktigaste källa till kalcium. Ett glas vanlig mjölk (2 dl) innehåller t ex lika mycket kalcium som nio normalstora portioner av broccoli eller vitkål. För att göra det enklare att få i sig tillräckligt med kalcium lanserar nu Arla lättmjölk dryck med extra kalcium och D-vitamin. Lättmjölk dryck har som vanlig lättmjölk en fetthalt på 0,5% men innehåller 30% mer kalcium och 100% mer D-vitamin. D-vitamin gör att kalciumet lättare tas upp och lagras i kroppen. Ett glas Arla lättmjölk dryck med extra kalcium och D-vitamin (2 dl) ger 320 mg kalcium, alltså 40% av RDI, rekommenderat dagligt intag. Lättmjölk dryck är inte A-vitaminiserad. Den säljs i 750 ml förpackningar med skruvkork och hållbarheten är 15 dagar. Lättmjölk dryck används som vanlig mjölk i t ex kaffet eller som dryck till maten, till flingorna eller i matlagning. I konsumenttester har lättmjölkdrycken fått betyget ”god och extra fyllig”. Arla lättmjölk dryck med extra kalcium och D-vitamin kostar ca 9 kr/st i butik. Kalcium viktigt hela livet Människan kan bygga in kalcium i skelettet ända fram till 25-30 års ålder. Skelettet förstärks och förtätas under den tiden. Därefter är det viktigt att minska risken för benskörhet och urkalkning. Kalciumintag krävs därför hela livet. Andra viktiga faktorer för att bygga ett starkt skelett är motion och D-vitamin. Kalcium bidrar även till viktminskning De senaste tio årens forskning på kalcium och vikt visar att ett ökat kalciumintag bidrar till viktminskning. En nyligen presenterad amerikansk studie visar dessutom att personer som vill gå ner i vikt gör det snabbare om de dricker mjölk till sina måltider. I studien ingick 32 överviktiga personer som följdes under sex månader. Samtliga fick en energisnål kost, men gruppen som åt och drack mjölkprodukter gick ned mest i vikt. De minskade även sin fettmängd kring magen mer än de andra som inte åt mjölkprodukter. Höjd rekommendation för mjölkkonsumtion i USA I USA har hälso- och jordbruksdepartementet nyligen antagit en ny näringsrekommendation om att öka mjölkkonsumtionen till cirka 7 dl mager mjölk per dag. Det innebär att den amerikanska befolkningen bör öka den dagliga mjölkkonsumtionen från nuvarande 3 dl till cirka 7 dl mager mjölk eller motsvarande mängd mjölkprodukter. I Sverige rekommenderar Livsmedelsverket ett intag på 5 dl mjölkprodukter per dag. Det är en expertgrupp från FDA, amerikanska motsvarigheten till Livsmedelsverket som har utrett frågan om ett ökat intag av mjölkprodukter. Källa: Mjölkfrämjandet, Livsmedelsverket För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76