Grekland får ensamrätt på feta

Lästid
1 min
Publicerad
25 oktober 2005
Kontakter:
Presskontakt

Efter att EF-domstolen i dag avgjort att endast Grekland får kalla osten feta för feta, kommer Arla att arbeta ännu hårdare med att marknadsföra varumärket Apetina. Arla har de senaste åren arbetat med att marknadsföra varumärket Apetina på sina fetaprodukter till de europeiska marknaderna. I Mellanöstern är motsvarande varumärken – Puck och Three Cows – inarbetade sedan flera år. – Vi har naturligtvis förberett oss på att utfallet kunde bli så här, och därför har vi arbetat med en alternativ varumärkesstrategi, säger Arla Foods vice vd Andreas Lundby. Arla tillverkar 20 000–25 000 ton fetaost per år, vilket motsvarar en omsättning på mellan 600 och 750 miljoner svenska kronor. Huvudmarknaderna i Europa är Norge, Holland och Finland samt de båda hemmamarknaderna Sverige och Danmark. Domen träder i kraft den 15 oktober 2007, och då ska namnet feta vara borta från produkterna. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76