God Morgon Färskpressad - nyhet från JO Bolaget

Lästid
3 min
Publicerad
11 mars 2005
Kontakter:
Presskontakt

Svenskar och norrmän dricker mest kyld juice i hela Europa och det är de exklusivare juicerna som efterfrågas allt mer. Nu lanseras God Morgon Färskpressad, en färskpressad juice med fruktkött, ej tillverkad från koncentrat, i tre smaker. Juicen är ett ytterligare steg i utvecklingen av färskpressad juice och därmed NFC-segmentet (Not From Concentrate). Nya God morgon Färskpressad ska möta konsumenternas efterfrågan på hög kvalitet och smak till ett konkurrenskraftigt pris. I Sverige är kyld juice det största segmentet inom juicemarknaden med 46 procent av volymerna och 58 procent av värdet. Det är dessutom det segment som fortsätter att öka; +1,5 procent i volym senast rullande helår. Ökningen har varit konstant sedan lanseringen av kylda juicer. Sverige tillsammans med Norge toppar listan över konsumtion av kylda juicer i Europa, 8,4 respektive 8,6 liter per person och år. Det är flera gånger mer än till exempel våra finska och danska grannar, som konsumerar tre respektive en liter. Lägst konsumtion har Portugal, endast en dl kyld juice per person och år. Orsaken är att marknaden för kylda juicer är mycket väl utvecklad i Norge och Sverige, till skillnad från övriga Europa vilket gör att utbudet där till största delen består av aseptiska juicer (kan förvaras oöppnat i rumstemperatur). - Vår bedömning är att marknaden för kyld juice kommer att fortsätta öka och främst NFC-juicerna. Syftet med lanseringen av God Morgon Färskpressad juice är att nå en ny målgrupp – de konsumenter som vill ha hög kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris. God Morgon är ett starkt kvalitetsvarumärke som breddar marknaden för färskpressad juice, säger Catharina Johanson, Marknadschef JO Bolaget. Årgångsjuice God Morgon Färskpressad är en NFC-juice (Not From Concentrate) vilket innebär att ingenting är bortaget och ingenting är tillsatt, d v s inget vatten eller socker är tillsatt. Sötman kommer från frukterna. Frukterna skördas när de är fullt mogna då de är som saftigast och mest aromatiska. Detta gör att God Morgon Färskpressad kan ses som en årgångsjuice - smaken kan skilja sig lite från år till år, beroende på vädret och solen som påverkar mognadsprocessen. Frukterna pressas inom 24 timmar efter att de plockats ned från träden. Vid paketering får juicen en mild pastörisering vilket hindrar tillväxt av mikroorganismer i juicen, något som kan inträffa om juicen inte pastöriseras. Enbart pressad frukt God Morgon Färskpressad lanseras i tre smaker: Apelsin, med enbart apelsiner, Citrus, som är en blandning av apelsiner, röd grapefrukt och mandariner, samt Tropisk, en blandning av apelsiner, ananas, passionsfrukt, banan, guava, mango och mandarin. Alla tre innehåller fruktkött från apelsin. I likhet med alla JO Bolagets juicer innehåller den färskpressade juicen inget tillsatt socker. God Morgon Färskpressad lanseras vecka 10 i 1-liters konsumentförpackning med skruvkork. Konsumentpris ca 20 kronor. Källor: AC Nielsen Inscan, rullande helår, v.0505 och Tetra Compass. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84 eller 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, PR/kommunikationsansvarig, tel 08-789 54 35 eller 070-689 54 35, birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Högupplösta bilder finns på www.arlafoods.se, bildarkiv För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter. Relaterade länkar till denna pressrelease Produktfakta God Morgon Färskpressad http://www.arlafoods.se/upload/Press/Pressreleasedokument/ Produktfakta_farskpress_logo.doc God Morgon bilder http://arla.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0000156

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76