Dags för anmälan till Arla Foods Guldko 2006

Lästid
3 min
Publicerad
20 september 2005
Kontakter:
Presskontakt

Nu är det dags igen att anmäla sig till Arla Foods Guldko – ”matbranschens Oscar”. För sjunde året i rad genomförs tävlingen som uppmärksammar goda insatser för matglädje och miljö. Priset delas ut de fem kategorierna Bästa miljöarbete, Bästa matglädjebutik, Bästa snabbmålsbutik, Bästa matglädjeskola samt Bästa seniorsevering, som är ny för i år. Butiker och restauranger & storkök, stora som små, i hela Sverige kan delta. Sista anmälningsdatum är den 30 november 2005 och den stora finalen sker i Stockholm den 6 april 2006. Sedan starten för sju år sedan har 23 Guldkor delats ut till butiker och restauranger & storkök, stora som små, i hela landet. Nu är det dags för en ny tävlingsomgång för Arla Foods Guldko 2006. Årets tävling består som tidigare av fem kategorier: Bästa miljöarbete, Bästa matglädjebutik, Bästa snabbmålsbutik och Bästa matglädjeskola som var med förra året samt Bästa seniorsevering, som är en ny kategori för i år. Den nya tävlingskategorin ska lyfta fram positiva exempel som ger matglädje och ett än mer attraktivt äldreboende för seniorer. Syftet med Arla Foods Guldko är att belöna goda förebilder inom de områden som ligger företaget Arla Foods nära och som är viktiga för samtida och kommande generationer. Därför har inte bara mat och livsmedel egna kategorier, utan även ett gott miljöarbete har sin egen tävlingskategori. Nytänkande, kvalitetshöjande insatser av olika slag, speciellt personalengagemang och ett kundorienterat tänkande är viktiga kriterier för att ha chans att bli en av vinnarna. Uppmärksamheten av Arla Foods Guldko har hela tiden ökat och Arla hoppas på rekordmånga anmälningar till Guldkon 2006. Tre nominerade väljs ut i varje kategori och vinnarna koras vid den stora finalen – ”matbranschens Oscarsgala” - på Grand Hotel i Stockholm den 6 april 2006. Vinnarna i de fem kategorierna får statyetten Guldkon, stipendium och diplom. Övriga deltagare i finalen får diplom och utbildningsbidrag. Tidigare vinnare av Guldkon har fått såväl positiv uppmärksamhet som goda affärsmässiga resultat och ökat engagemang hos personalen. De fem tävlingskategorierna är: Bästa Seniorservering premierar de som har gjort matglädje till en naturlig och fungerande del i verksamheten, med såväl små detaljer som övergripande långsiktiga insatser. Alla storkök i Sverige som lagar mat åt seniorer kan delta. Bästa Miljöarbete premierar dem som uthålligt och målmedvetet bedriver ett aktivt miljöarbete i sin verksamhet. Alla kan delta i denna kategori, både inom privat och offentlig sektor, liksom stora som små butiker. Vinnare år 2005: Öknaskolan, Tystberg, tel 0155-26 48 24. Bästa Matglädjeskola premierar de skolor som arbetar långsiktigt för att sprida matglädje och engagemang i matfrågor bland sina elever och sin personal. Alla grundskolor och gymnasieskolor i Sverige kan delta. Vinnare år 2005: Ösbyskolan, Gustavsberg, tel 08-570 389 50. Bästa Matglädjebutik premierar de butiker som engagerar sig för att ge sina kunder det där lilla extra och överträffa deras förväntningar. Stor eller liten butik, kedjeansluten eller inte, belägen i storstad eller på landsbygd – alla butiker i Sverige kan delta. Vinnare år 2005: Konsum Extra, Växjö, tel 0470-701 961. Bästa Snabbmålsbutik premierar de butiker som leder och påverkar utvecklingen inom snabbmålssegmentet och därigenom tjänar som positiva förebilder och inspirationskällor. Alla som arbetar med snabbmål kan vara med. Stor eller liten spelar ingen roll. Vinnare år 2005: Sabis Fältöversten, tel 08-545 856 67. Kategorin Bästa frukostbuffé är inte med i år. Mer information om Arla Foods Guldko, anmälningsblanketter och högupplösta bilder: www.arlafoods.se/guldko. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76