BUKO Light 4 % - Sveriges lättaste creme cheese

Lästid
2 min
Publicerad
28 april 2005
Kontakter:
Presskontakt

Viktigast vid valet av färskost är att den är god, krämig, bredbar och att den har en frisk smak, enligt svenska konsumenter [1]. Och den får gärna vara mager. Idag är varannan köpt färskost en lightprodukt och efterfrågan ökar [2]. Nu växer sortimentet färskostar från Buko med tre lättare varianter i smakerna naturell, vitlök och tomat & basilika. Buko Light 4 %, marknadens lättaste färskost av cream cheese-typ, finns i butik vecka 18. Buko, färskostarna från det jylländska mejeriet i Holstebro, kom till Sverige för ungefär ett år sedan och redan idag innehar Buko fjärdeplatsen på den svenska ”cream cheese-toppen”. De tre magra nyheterna är unika med sin låga fetthalt. Buko Light 4 % tillverkas av syrad kärnmjölk och lite grädde och färskosten är fri från konserve-rings- och stabiliseringsmedel och innehåller inget löpe. Färskostar för mat, bak och pålägg Buko färskostar har ett brett användningsområde och passar i matlagning och bakning, som smörgåspålägg, som komplement till enklare lunchrätter och naturligtvis på ostbrickan. Buko Classic och Yoghurt går dessutom att koka vilket ger dem ett bredare användningsområde. Ostarna ger maträtterna en tydlig karaktär från osten, både genom sin syra och sin fylliga smak. En given plats i många matkulturer Färskost är den ursprungliga osten med en lång historia bakom sig, I princip kan man säga att färskost är färsk ostmassa, som ofta har en mer eller mindre bredbar konsistens. Färskosten varken pressas eller lagras, utan förpackas direkt efter ystning. Ostens karaktär beror mycket på vilken mjölksort ostarna tillverkas av. De kan göras på ko-, får- eller getmjölk eller olika blandningar av dessa. Mjölkråvarans fetthalt, syrningskulturen och eventuell smaksättning/kryddning påverkar också färskostarnas karaktär. Från Japan i öster till USA i väster Buko Light 4 % finns i butik från vecka 18, i tre varianter; Buko Light 4 % Naturell, Vitlök samt Tomat & Basilika. Fetthalten är 4 procent och produkterna är fria från stabiliserings-och konserveringsmedel och innehåller inget löpe. Pris cirka 15 kr/förpackning om 200 gram. Arla exporterar färskost till många länder och Buko, konsumeras idag från Japan i öster till USA i väster. [1] LUI 2002 [2] AC Nielsen, Rullande halvår v 46/2004 För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727