Arla växer i Mellanöstern

Lästid
2 min
Publicerad
13 maj 2005
Kontakter:
Presskontakt

En del av Arlas egna väg är att bli regional marknadsledare på ost, grädde och smör i Mellanöstern. Nu tar Arla Foods ett stort kliv framåt genom tre nya joint ventures och satsning på lokal produktion. Arla Foods har ingått joint venture-avtal med sina lokala samarbetspartners i Libanon, Qatar och Kuwait. Avtalen innebär att Arla övertar ledningsansvaret för försäljning och distribution av sina mejeriprodukter i de tre länderna. Samtidigt är målet att under de kommande fem åren tredubbla produktionen, till mellan 80 000 och 100 000 ton per år, på Arlas mejeri i Saudiarabien. Satsningen innebär att Arlas omsättning väntas öka från 3,5 miljarder SEK till 5 miljarder, och antalet medarbetare fördubblas till 2 000. – Vi har säkrat avgörande inflytande i de företag som haft agenturen för Arlas smör, ost och grädde i de tre länderna. Utbyggnaden av vårt mejeri i Saudiarabien gör att vi gärna själva vill ta ansvaret för produkterna hela vägen fram till konsumenterna, säger direktören i Division Översjö, Finn Hansen. Mellanöstern fungerar som en gemensam marknad, med samma tullar, språk och i huvudsak kulturella bakgrund. Där finns 100 miljoner människor, varav hälften är under 15 år. Medelklassen i regionen tjänar allt mer och många ungdomar lägger sig till med västliga vanor. De köper gärna kvalitetsprodukter i de stormarknader som växer fram. – När vi marknadsför våra produkter gör vi det ofta via satellit-TV vars kanaler kan ses i flera länder. Kännedomen om våra produkter ligger ofta i nivå med CocaCola, men i många områden finns de inte tillgängliga i butikerna. Det ska vi ändra på nu, säger Finn Hansen. Fakta/Satsningen i Mellanöstern •Libanon ska användas som en testmarknad för hela regionen. •När de nya samarbetena är etablerade, har Arla ett fullt integrerat verksamhetssystem i Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Oman, Kuwait, Libanon och Qatar. •Arla satsar även på en pilotanläggning i anslutning till mejeriet i Saudarabien. Där ska nya produkter och konsumentvänliga förpackningar utvecklas. Arla har avsatt 290 miljoner SEK till utbyggnaden – en investering som förväntas betala sig inom fyra år. Presskontakt: Katarina Malmström, Presschef tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727